Alla företag har en historia – och nu har jag satt ihop tio användbara tips på hur du kan använda ditt företags historia i er content marketing.
Det här är tips som kan användas av företag med lång historia eller av de som är nystartade. Samma sak med storleken, du kan använda dem oavsett om du jobbar i ett litet eller stort företag. Som vanligt behöver du anpassa tipsen till dina egna behov och din budget.
Men precis som i all annan content marketing är det viktigt att du skapar relevant innehåll för din målgrupp. Ett företags historia är sällan intressant i sig själv, utom för de som arbetar där. Den behöver alltid sättas i ett större sammanhang för att nå fram till de människor du vill prata med.
Jag har dels gjort en Slideshare-presentation, dels listat tipsen i punktform här nedan. I presentationen går jag också igenom var i en köpresa jag tror att historia kan göra mest nytta. Här kan du läsa mer om det resonemanget.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Här har du presentation. Nedanför den finns tipsen i vanlig text.
1. Koppla historien till det du vill lyfta
Använd inte historia på måfå eller slumpmässigt. Målet är att skapa innehåll som leder till ökad kännedom om varumärket eller produkten. Därför ska du använda historien för att förstärka detta, och tydligt koppla ihop den med ditt budskap.
2. Utgå från målgruppen
Du måste nå fram till målgruppen även med ditt historiska innehåll. Sätta det i ett sammanhang de tycker är relevant och kan ta till sig. Det kan vara allt från nostalgi till att förklara ett samband eller tala till deras nördiga sida. Se bara till att det är deras behov du talar till och inte ditt eget.
3. Fokusera på människor
Även när du ska berätta om produkter eller företaget, gör det genom att fokusera på människor. Det blir mycket lättare för målgruppen att ta till sig berättelsen om en människa än om ett ansiktslöst företag.
4. Berätta hur ni gjort tillvaron bättre
Sätt företagets historia i ett större sammanhang – berätta t.ex vad produkterna gjort för nytta i samhället eller för olika människor. En sådan berättelse gör ett större intryck på din målgrupp än om du bara berättar hur mycket ni sålde.
5. Visa anställda som gjort skillnad
Lyft alltid fram verkliga medarbetare, och visa vad de gjort eller låt dem berätta själva. Det blir både mer intressant och ökar förtroendet hos din målgrupp.
6. Berätta inte bara om framgångarna
Alla företag som funnits en tid har haft både bra stunder och svårigheter. Se till att berätta om bägge delarna. Ingen tror dig om du beskriver företagets historia som en obruten serie framgångar. Tvärtom blir din berättelse både starkare och mer trovärdig om du även tar upp det som gått mindre bra.
7. Bygg expertis och förtroende
Få saker bygger förtroende som att kunna visa på egna experter och innovatörer – och de flesta företag har sådana personer i sin historia. Genom att berätta om dem får du även möjlighet att lyfta fram de innovationer ni tar fram idag.
8. Titta på vad som fungerar
Publicera inte bara historiskt innehåll, utan håll noga koll på vilken effekt det får. Vilken typ av innehåll skapar mest engagemang, vilken typ leder över till annat innehåll, t.ex produktsidor osv.
9. Blanda formaten
Det är lätt att historia blir text, men tänk på att bilder och film påverkar din målgrupp starkare. I början av köpresan fungerar bilder och korta klipp/texter bätte. Senare, när du ska bygga förtroende eller fördjupade relationer, kan du använda längre texter och film, samt förstås bilder och grafik. Testa även ljud om du har.
10. Skapa rätt mix av kompetenser
Både inom och utanför ett företag finns de som är mycket intresserade av dess historia. De kan vara en mycket värdefull part i arbetet. Men det är fortfarande content marketing, marknadsföring, som står i fokus här. Se till att det är du som håller i budskapen, sätter fokus på målgruppen och mäter på allt som görs.
Historia kan användas till mer än content marketing
Det är förstås inte bara inom content marketing som du kan använda historia. Det är en viktig och värdefull del av employer branding – såväl för att stärka stoltheten hos befintliga medarbetare som för att locka nya kollegor.
Inom corporate responsibility kan också historia ge ett viktigt bidrag – t.ex genom att berätta om arbetet med hållbarhetsfrågor eller visa på gott samhällsmedborgarskap.
Och givetvis i de flesta former av varumärkesbyggande – det blir inte mycket till berättande kring varumärket om du inte använder dig av de berättelser som har finns i företaget.
Tipsen du fått kan du även använda i de sammanhangen.
Om du har frågor eller funderingar kring att använda historia i content marketing, eller i annan typ av marknadsföring, lämna en kommentar eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
Bildkred:
Toppbild: Woman framed by circular opening of cowling, hands through opening, working on lower section. Part of the cowling for one of the motors for a B-25 bomber is assembled in the engine department of North American [Aviation Inc.]’s Inglewood, Calif., plant. Photo by Alfred Palmer for the Farm Security Administration, October 1942. Credit Line: Library of Congress Prints and Photographs Division LC-DIG-fsac-1a35314.
Bild 2: Lathe operator machining parts for transport planes at the Consolidated Aircraft Corporation plant, Fort Worth, Texas. Photo by Howard R Hollem, October 1942. Credit Line: Library of Congress Prints and Photographs Division LC-USW36-421.
Bild 3: https://www.flickr.com/photos/autohistorian/32637661426
0 kommentarer på 10 tips när du använder historia i din content marketing