Hur ser B2B-marknadsförare på sitt arbete med Account Based Marketing? En ny undersökning ger svaren.
Analys- och researchföretaget Ascend2 har tillsammans med bl.a Überflip tagit fram en rapport om hur marknadsförare ser på arbetet med Account Based marketing 2018. Det finns en hel del intressanta insikter i den rapporten, och jag har valt ut några av dem.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Främsta prioriteringarna
Inga större överraskningar när det gäller topprioriteringar. Få ihop sälj och marknad är en avgörande del i framgången med ABM. Och att kunna redovisa hur marknadsföringen bidrar till intäkter är viktigare än någonsin. Att poängsätta och adressera rätt konton är även det en central del i ABM-arbetet.
Största hindren
Samma tre områden toppar även listan över det som marknadsförare sliter mest med inom ABM. Strax därefter kommer buy-in och budget från ledningen, och att det är en utmaning kan säkert delvis bero på svårigheter att utbilda högre chefer i fördelarna med ABM.
Jämförelse prioriteringar och hinder
Lite hoppfullt tycker jag det är att andelen som säger att synkningen mellan marknad och sälj är en prioritet är större än den som ser det som ett hinder. Attributionen av marknads insatser väger rätt jämt. Däremot är en buy-in uppenbarligen en utmaning.
Mest effektiva digitala kanaler
Att personaliserat innehåll upplevs som mest effektivt inom ABM överraskar inte, men det är intressant att styrda display-annonser inte hamnar högre med tanke på hur mycket fokus som ligger på dem från leverantörer. Sociala medier som kanal hade behövt kvalificeras ytterligare.
Vilka digitala kanaler är svårast
Personaliserat innehåll är inte enkelt att ta fram, så begripligt att det toppar. Jag är förvånad över att mobilannonser inte ligger högre, och att både sök och sociala medier upplevs som svårare.
Jämförelse kanalers effektivitet och utmaningar
När effektivitet och svårigheter ställs sida vid sida blir det intressant. Hos de tre i topp på effektivitet är det samtidigt höga siffror för utmaningar, men de ser hanteringsbara ut. Däremot tycks mobilannonser ses som svåra utan att ge lika mycket.
Sammanfattningsvis kan sägas att undersökningen visar att det forfarande är grundläggande frågor som synkning av marknad och sälj eller buy-in från ledningen som är top-of-mind hos deltagarna. Samt att de kanaler där de ser störst möjligheter är väl bekanta – även om jag är förvånad över att ”targeted display ads” inte kommer högre upp i effektivitet.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Utmaningar och möjligheter med ABM 2018 – Rapport från Ascend2