5 sätt start-ups kan använda historia

Att kunna berätta en historia om sitt företag kan vara en stor tillgång. Men hur gör då helt nystartade företag, de kan ju inte använda det här? Jodå, och här är fem olika sätt start-ups kan använda egen storytelling.

Ett företags historia är en stor tillgång. Du kan använda det för att visa på erfarenhet, för att skapa förtroende och för att inspirera. Genom att utnyttja historien får du möjlighet att påverka genom berättelser – storytelling – som är ett av de mest effektiva verktyg vi har för att nå fram med vårt budskap till andra människor. Rätt använt kan historia ge dig ett övertag gentemot dina konkurrenter, de kan utmana dig på en mängd områden, men inte genom att använda dina berättelser.

Start-ups saknar historia

Men om du har ett nystartat företag, eller ett som inte funnits då länge, då kan du väl inte utnyttja det övertaget? Det är ju just det som är poängen med en start-up, den är helt ny och har inget förflutet, bara en framtid. Så du måste vänta till dess att du hunnit vara med ett tag, väl?

Fel, du kan börja redan idag. Du kanske saknar den långa, rika historia som äldre företag kan peka på, men det finns nog med historier runt omkring oss för att det ska räcka till dig också. Om du vill bygga förtroende och inspirera behöver du använda berättelser som förmedlar känslan av delade upplevelser och känslor, precis det storytelling är bäst på. Och du kan använda historia för att göra just det.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Här är fem sätt som du kan använda historia och storytelling redan som start-up.

1. Berätta om vad du gör just nu

När vi tänker på på historia, särskilt för företag, så tänker vi ofta på händelser som ligger långt tillbaka i tiden. Det som händer idag, å andra sidan, tar vi inte med i detta sammanhang. Men det är också historia, och än viktigare – det är historien om ditt företag. Vad du hade för dig igår, vad du gör idag och vad du planerar att göra imorgon är ”Det var en gång”-fasen i ditt företags historia, det som senare blir legenden om hur allt började. Om du är framgångsrik och lyckas bygga ett större företag så är det du gör här och nu det som framtida medarbetare kommer att få beskrivet för sig och önska att de hade fått delta i. Du är Hewlett och Packard i sitt garage (bilden nedan är på dem), eller Jobs och Wozniak som skapar den första Apple-datorn.

HewPack

Det du ska göra är att dela alla de viktiga ögonblicken i ditt nystartade företags liv – det första uppdraget, eller det första köpet, kontoret du hyrde eller kollaborationssajten du skapade för att jobba på ditt spel. Självklart ska du inte avslöja några hemligheter eller känslig information, dela med dig av så mycket du kan om vad som händer, och framför allt hur det känns att uppleva dem.

2. Använd din omgivning

En gång i tiden jobbade jag i en gammal fabriksbyggnad som hade gjorts om till kontor. När jag hade lite tid över passade jag på att forska lite om huset och fick reda på vad som hade tillverkats där. Det gav mig en bra historia att berätta under de obligatoriska rundvandringarna med olika viktiga kunder. Gustaf de Laval, vars företag hade ägt fabriken var nämligen mycket bättre på att uppfinna och starta företag än på att driva dem. Storien om honom och vad som hade hänt med fabriken fram till idag gav mig en utmärkt öppning att börja fråga kunderna om deras utmaningar och möjligheter. Och det i sin tur gjorde det möjligt för mig att berätta mer om hur vi kunde hjälpa dem.

Här är min poäng: Du är omgiven av historia och starka berättelser. Det kan vara platsen där du jobbar, staden eller kommunen du bor i, eller landsändan den ligger i. Ta reda på mer om vad som har hänt där, och välj ut berättelser som ligger i linje med vad du gör och det företag du håller på att bygga upp. Och använd sedan de berättelserna både när du pratar direkt med kunder eller i annan kommunikation, på din webbplats till exempel.

3. Använd branschen du ingår i

Nästan varje företag hör till en bransch, och ofta har den branschen en lång historia som kan användas. Det finns olika sätt att göra detta på: Det mest uppenbara är förstås att knyta ditt företag till en branschledare, en person eller ett företag, och visa att du delar dess värderingar, driv, syn på innovation och så vidare. Å andra sidan, om du vill utmana den gällande ordningen så kan du använda branschledaren som ett exempel på ideal du inte delar. Det ger dig möjligheten att prata om hur du vill förändra hela branschen. En tredje väg, lite mitt emellan de två andra, är att säga att branschen är mogen för förändring, och sedan peka på ett företag eller person i en annan bransch som har lyckats skapa denna förändring. Du kan sedan knyta dig själv och ditt företag till det scenariot.

4. Använd dina hjältar

De flesta av oss har hjältar – människor vi beundrar – och de finns i alla delar av livet, sport, kultur, utveckling, politik, forskning och många fler. Om du tar ett ögonblick och reflekterar över vilka dina hjältar är, och ifall det finns något de sagt eller gjort som du kan koppla till vad du försöker göra med ditt eget företag. Vill du vara mjukvaru-utvecklingens Sofia Kovalevskaja, eller medicinforskningens motsvarighet till Robyn? Kanske som Selma Lagerlöf fast inom B2B-marknadsföring, eller biodlingens Henrik Larsson? Om du kan se kopplingen finns det goda möjligheter för dig att bygga en berättelse kring det.

Ett litet tips bara. Om du inte har en väldigt originell vinkling på hur du är din bransch motsvarighet till Steve Jobs, Elon Musk eller Bill Gates så håll dig borta från den kopplingen. De må vara begåvade och inspirerande, men att knyta sig till dem blir lätt en klyscha.

5. Koppla till historiska händelser

Om du inte kan hitta någon eller något i din egen bransch, och dina personliga hjältar inte fungerar, finns det en uppsjö historiska händelser att söka inspiration i. De stora tänkarna, vetenskapsmännen, upptäckarna, politikerna och ledarna står som spön i backen. Du kan välja mellan dem som gett oss ny kunskap, försvarat sina medmänniskor mot orättvisor eller de som fått oss att omvärdera gamla sanningar och mycket mer. Du kan beskriva ditt företag som rebelliskt, trovärdigt, dedikerat åt kunskap eller omvårdande. Det finns så många möjligheter och starka berättelser du kan använda – och genom att göra det så kommer du att skapa ett band både till de människor som känner till händelsen och de som aldrig hört talas om den.

Användning

Där har du dem, fem exempel på hur din start-up kan använda den fördel som starka berättelser och storytelling ger. Och när du gör det, se till att du inte begränsar det till ett enstaka tillfälle. Dela dina berättelser kontinuerligt, i alla de kanaler du använder, för att på så sätt skapa ett igenkännande och en starkare relation till tänkbara kunder, medarbetare och andra. En relation som du kan bygga vidare på allteftersom ditt företag växer sig starkare och har fler berättelser att dela.

För några år sedan gjord en skotsk creative director vid namn Dave Birss en film om stora skotska uppfinnare och vad vi kan lära av dem. Det är ett perfekt exempel på hur man kan använda historia i en ny kontext och på så sätt skapa en bra berättelse.

Lycka till med ditt historieanvändande. Om du har frågor eller funderingar så lämna en kommentar här eller mejla mig.

Vill du att ditt företag, oavsett om det är ett start-up eller inte, ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.

Bildcred: Alan Cleaver, Electric Light, Flickr

HP Archives

0 kommentarer på 5 sätt start-ups kan använda historia

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.