TikTok – Vad det är och varför du bör ha koll på det

Om du inte har koll på TikTok ännu så är det hög tid. Här är en introduktion och förklaring till varför

Har du hört talas om TikTok? Om du har barn i tonåren vet du sannolikt vad det är, för där finns den största publiken. Och om du inte känner till appen så kanske du hört talas om Musically, en app som slogs ihop med TikTok för ett drygt år sedan. Men låt oss ta det från början.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

En app, många möjligheter

TikTok är en app där man kan göra korta videoklipp, som är max 15 sekunder. Det mest populära sättet att använda appen är för att läppsynka till låtar eller filmklipp. Tänk dig att alla de tillfällen du imiterade din favoritartist som barn eller ungdom hade kunnat filmas och läggas upp för världen att se så kanske du börjar se storheten.

Det som gör TikTok, och Musically innan, så attraktivt är att det kombinerar flera olika kreativa möjligheter. Du kan vara favoritartisten och läppsynka eller dansa till senaste hiten, du kan göra en kul sketch kring ett favoritklipp från en film eller TV-serie, eller du kan göra en egen sketch. Det sista gör TikTok till en efterträdare till Vine – appen för sex-sekundersvideo som lanserade många karriärer som idag finns på YouTube, Snapchat eller Instagram.

När du gjort ditt klipp postar du det till en community med många miljoner användare världen över. Eller så tittar du på vad andra skapat. Eller följer din favoritskapare på TikTok. Du kan även skicka meddelanden och starta livesändningar.

 

Från Kina med kärlek

Bakom TikTok står det kinesiska företaget Bytedance. Det lanserade appen Douyin i Kina 2016 och på ett år hade man fått 100 miljoner användare. År 2018 slogs Douyin ihop med Musically, som Bytedance då köpt, och i samma veva döptes appen om till TikTok för att bli mer tillgänglig internationellt.

Appen finns idag i 150 länder och på 75 språk. TikTok har över 500 miljoner dagliga användare, och av dessa är mer än 60% i spannet 16-24 år. Min gissning är att av de återstående knappa 40 procenten så är många yngre än 16, sannolikt hela vägen ned till 9-10 år gamla. Du kan hitta en intressant animering av TikToks tillväxt här.

Om man tittar på TikTok relativt Snapchat och Instagram, två andra appar med hög populäritet bland unga, så blir bilden än mer spännande. Under slutet av 2018 gick Tik Tok förbi båda konkurrenterna när det gäller nedladdningar av appen:

 

Varför du ska bry dig om TikTok

Det tycks inte som om användningen av TikTok än så länge är på samma nivå som för t.ex Snapchat, även om antal konton ökar snabbt. Men med tanke på den snabba utveckling appen haft så kan det förändras. Och det finns redan idag flera skäl till varför du som marknadsförare bör hålla ögonen på TikTok.

Först och främst detta:

Det ser ut som om Instagram backar i användningen bland 13-17-åringar enligt denna bild från We Are Socials rapport för Q1 2019. Det kan vara en tillfällig nedgång, men det kan även vara en indikation på att TikTok plockar användare i det spannet.

Den andra stora orsaken är att TikTok är en global framgång. Den är stor i flera delar av världen, t.ex Asien, Nordamerika och Europa, där t.ex Snapchat inte alls lyckats få samma genomslag.

Och för det tredje finns det många möjligheter för användarna på TikTok. Du kan som sagt göra allt från att gilla favoriten till att lansera din egen influencerkarriär likt de som började på Vine.

Dessutom testar Tik Tok annonseringslösningar just nu, och om det tar fart blir appen en verkligt intressant faktor för de som vill nå ungdomssegmenten.

Vi avrundar med lite fler klipp från Tik Tok:

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

2 kommentarer på TikTok – Vad det är och varför du bör ha koll på det

  1. Deeped säger:

    Problemet med TikTok är ju att vi enligt svensk lag faktiskt inte får göra annonsering riktad mot barn…

    • admin säger:

      Enligt statistiken är en stor del av TikToks användare mellan 16-24, och där finns så vitt jag vet inget förbud?

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.