Om jag fick frågan hur Buzzfeeds poster delas skulle jag svara Facebook som klar etta, och därefter Twitter och kanske WhatsApp. Men en närmare titt nyligen visade att SMS står för den allra största delen.
Jag har tidigare skrivit om Dark Social, det vill säga den sociala trafik (social som i delningar) som inte går via de öppna nätverken som Facebook, utan via sms, mejl och liknande. Vi visste sedan tidigare att detta är en viktig trafikkälla, men det är trots det rätt fantastiskt att se det bekräftat så här tydligt.
Så SMS på förstaplatsen, Twitter som tvåa, och därefter mejl. Sedan kommer Facebook. Totalt av de 10 största trafikkällorna är det tre som vi kan kalla Dark Social-kanaler (SMS, mejl, WhatsApp). Och ett par till som eventuellt skulle kunna användas på samma sätt – Sharing extension (alltså den möjlighet till delning som mobilens operativsystem står för) och save to camera roll.
Detta resultat är baserat på en enda dags mätning, om än representativt enligt Buzzfeed, och det är från en enda mediesajt. Det kan se annorlunda ut på andra mediesajter. Men detta till trots talar detta i mina ögon än en gång om hur viktigt det är för oss att förstå att det pågår ett utbyte av länkar och samtal kring artiklar som vi inte har tillgång till. Och att vi bör titta noga efter i vår egen trafikrapportering för att se om detsamma gäller oss. Dark Social är ett fenomen som på sätt och vis funnits mycket längre än andra sociala kanaler, och detta visar att vi behåller beteendet av att dela begränsat och mindre synligt.
Om du har frågor eller funderingar kring Dark Social eller sociala medier i allmänhet, lämna en kommentar eller mejla mig. Och om du behöver hjälp med att få igång eller utveckla ditt företags närvaro i sociala medier så får du gärna höra av dig. Jag kan sätta igång er med en inspirationsföreläsning eller en workshop. Kontakta mig för mer information.
0 kommentarer på SMS står för mest trafik från Buzzfeed