Nyfiken på hur det ser med användandet av sociala medier i våra grannländer? En ny rapport visar att det inte bara är i Sverige som Facebook dominerar och Snapchat växer snabbt.
Det är det danska företaget Audience Project som står bakom undersökningen Device study – Social media across the Nordics. Jag har bara valt ut några delar av rapporten, så om du är intresserad finns det mer att hämta från den.
1. Användningen per nätverk
Undersökningen har bl.a tittat på hur fördelningen ser ut mellan de olika sociala medier-nätverken. Ingen överraskning i toppen, det är Facebook som dominerar över hela Norden, där 78% av de undersökta har ett konto. På andra plats kommer YouTube med 72%, kanske inte heller det en överraskning med tanke på hur mycket video vi konsumerar. Sedan är det ett hopp ned till Instagram på tredje plats med 39%.
En sak som blir tydlig är att Twitters kräftgång ser likadan ut över hela Norden som resten av världen. Samt att Snapchat redan i praktiken är ikapp LinkedIn, även om de två givetvis har mycket olika användargrupper.
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
2. Antal konton per användare
En annan sak som undersökningen tittat närmare på är hur många konton användare har. Det här är i mina ögon det intressantaste bland resultaten, eftersom det bekräftar utvecklingen att man inte lämnar ett nätverk utan snarare lägger till nya konton.
Som synes är inte skillnaderna enorma mellan länderna. Norrmännen har flest konton i snitt, medan finnarna har minst. Facebook plus ett till för de mest försiktiga, två eller tre till för de som ligger längst fram.
Fördelningen mellan könen visar att kvinnor har något fler konton i genomsnitt än männen. Kan vara så att fler kvinnor använder Instagram än män?
Den sista bilden visat fördelningen över årsgrupper, och det är här det blir mest intressant. Snittet för gruppen 15-25 är över fyra konton – Facebook, Instagram, Snapchat och WhatsApp är en inte så djärv gissning. Bland 26-35 är vi nere på 3,5 konton – Facebook, Instagram, LinkedIn och Snapchat för en del, Twitter eller Pinterest för andra. 36-45 håller sig kring tre – Facebook, LinkedIn och Twitter/Instagram/Pinterest gissar jag. Och för de från 46 och uppåt sjunker användningen ytterligare – Facebook och LinkedIn för de flesta tror jag, med några djärva brukare av ytterligare nätverk.
Var finns din målgrupp?
En av nyttorna med den här typen av undersökningar är förstås att den tydliggör vad som gäller för olika målgrupper. Vill vi nå ungdomar t.ex har vi ett större utbud av kanaler att testa i – därmed inte givet att de vill interagera med oss i alla, men möjligheten finns. Medan ju äldre vår målgrupp är desto färre kontaktytor har vi att välja på.
Den understryker förstås även det faktum att Facebook är så enormt dominerande. Inte bara det faktum att tvåan YouTube knappt kan ses som en social kanal på samma sätt – man äger dessutom både Instagram och WhatsApp. Facebook-sfären är fortfarande det bästa sättet att nå en målgrupp, om man har rätt innehåll och resurser att få synlighet.
Har du frågor eller funderingar kring sociala medier, lämna en kommentar eller mejla mig.
Om du vill att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier så kan jag hjälpa er. Med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig för mer information.
0 kommentarer på Användning av sociala medier i Norden 2016