Lagom inför att julhandeln börjar så smått så delar Googles Inside Adwords med sig av lite intressant statistik kring den mobila shopparen.
Nu behöver vi inte längre vara avundsjuka på den där kompisen som alltid verkar veta allt om nya produkter. Enligt Google kan vi nu alla vara hen – med möjligheten att blixtsnabbt hitta, undersöka och handla det vi vill ha.
Men från säljarens perspektiv, vad är då viktigt att veta om de här nya supershopparna?
Här är lite insikter från Google:
1. De är öppna för att ändra sig
Med mobilen blir det lättare än någonsin att hitta bättre erbjudanden, även när man redan står i butiken:
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
2. Mobilen står för inspiration
Numera är det via smartphone som kunderna söker och får inspiration. De både upptäcker och researchar vad de ska handla i mobilen:
3. De vill ha det bästa, inte det billigaste
Mobilsök på ”bästa present” ökade dubbelt så mycket som sökningar på ”billigt”. Och en sorts sökresultat ökade ännu mer:
4. Mobilen är ingången
Många av de som söker efter något i närheten på mobilen besöker en affär inom en dag. Men när de väl sätter foten i butiken förväntar de sig en friktionsfri upplevelse, som att enkelt kunna hitta var varan finns via mobilen eller ett bra erbjudande
5. De handlar tills de stupar
Supershopparna blir fler och mer aktiva ju närmare julen vi kommer. De är igång redan i november och ökar takten på Back Friday och Cyber Monday för att sedan spurta när december sätter in
Tips för att lyckas
För att kunna ta hand om den ökande shoppingen via mobilen på ett bra sätt finns det några viktiga saker att tänka på:
- Se till att din sajt funkar för mobilen. Och då inte bara tekniskt utan även med innehåll och struktur.
- Låt dina digitala och fysiska kontaktytor mötas och hänga ihop – det som ofta kallas för omnichannel inom e-handel
- När du producerar innehåll – tänk på att i allt höge grad kan alla olika delar av en köpresa ske via mobilen.
- Gör det enkelt att spara ett påbörjat köp, att handla och att checka ut. Ingen gillar trösklar för shoppingen och de vana shopparna allra minst.
Det finns säkert fler – fyll på om du saknar något!
Har du frågor eller funderingar kring mobil shopping eller e-handel, lämna en kommentar eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digitalt innehåll, inom e-handel eller annars, så kan jag hjälpa er. Från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Mobilen gör oss till supershoppare