Experter är viktiga i content marketing eftersom de kan bidra med innehåll som målgruppen verkligen vill ha. Men det är inte alltid så lätt att få deras hjälp. Här är fem tips för att göra processen lättare
Många företag har experter anställda, även om de har olika roller och titlar inom organisationen. De kan t.ex vara produktägare med djupa kunskaper på ett område, andra arbetar praktiskt med lösningar, och en tredje kategori är utvecklare/forskare som vet vart branschen är på väg. Oavsett vad de kallas för så har de alla stora kunskaper kring produkter, branschen och liknande.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Experter som kan dela med sig av kunskaper, förklara utvecklingen eller förändringar osv är en enorm tillgång inom content marketing, både för B2B- och B2C-företag. Det ger en möjlighet att lyfta fram verkliga människor istället för att kommunicera som ett anonymt företag, och mottagarnas tilltro till något ökar rejält när det finns en mänsklig avsändare.
Experten i köpresan
Sett ur ett köprese- eller säljtrattsperspektiv kan en expert spela en viktig roll i mer än en fas. De kan komma in tidigt och skapa uppmärksamhet kring eller intresse för en lösning (men inte med produkten i fokus, så klart). I nästa fas, när målgruppen söker efter mer djupgående information, är experten också en bra avsändare. I utvärderingsfasen, som leder fram till köpet, kan experten bidra till att skapa förtroende och tilltro. Även efter köpet, när relationen till kunden fördjupas och vi försöker bygga lojalitet, kan experten vara en viktig del i det arbetet.
Som du ser är experten en mycket viktig del av framgångsrik content marketing – men det är inte alltid lätt att få med hen på tåget.
Den svårflörtade experten
Många marknadsförare kan enas i sin frustration inför hur svårt det är att få fram innehåll från experterna inom företaget. Dessa har sällan tid, förstår inte varför de ska behöva ägna sig åt marknadsföring, eller är bekymrade för att deras stora kunskap inte ska vara helt synlig om de ställer upp för en intervju. En del av de här utmaningarna kan vara svåra att lösa direkt i stunden, men det finns en hel del du som marknadsförare kan göra för att bättre kunna få fram innehåll från företagets experter.
Här är fem konkreta tips:
1. Använd vad de redan har gjort
Många experter producerar redan mycket innehåll i sitt vanliga arbete, och har därför svårt att förstå varför de ska behöva göra mer. Det kan t.ex vara presentationer, demonstrationer av lösningar, tal vid event mm. Vad du kan göra är att se till att du får tillgång till detta material och arbetar om det så det passar de behov du har. Då kan en vetenskaplig artikel bli en artikel på webbplatsen också, och en presentation om framtiden kan omarbetas till en trendspaning.
Självklart ska du visa experten i fråga vad du gjort med hens material, så du får ett ok. En annan fördel med att göra det är att du kan visa konkret vad du är ute efter och på så sätt kanske få med en del av de behoven i framtida presentationer.
2. Gör det lätt för dem att vara med
Ibland kan det vara svårt att få till möten med experter, de ser inte dina inbjudningar som något prioriterat. Istället för att försöka få dem att sätta av en lång stund, se om du kan få till ett kort möte när de har en lucka. Eller är det enklare att ni pratar över Skype, Slack eller liknande (mejl fungerar också). Även om kulturen på ditt företag är att boka timslånga möten i särskilda konferensrum så är det inte alltid en bra ide med experterna (de kanske redan tillbringar större delen av sina dagar i olika möten). Kolla om ni kan ta en snabb fika tillsammans istället.
3. Lär dig vad som driver dem
Vi människor har olika drivkrafter, och detta gäller i allra högsta grad för experter också. Om du vill få deras hjälp med att skapa bra innehåll behöver du förstå vilka orsaker de har för att lägga så mycket tid och kraft på ett visst område. Detta för att du inte kan utgå ifrån att deras motiv är desamma som dina, eller ens företagets. Många stora experter inom olika fält är egentligen inte så intresserade av vad företaget de arbetar på gör, de är fokuserade på den underliggande tekniken, eller på att göra livet lättare för andra eller på att bli erkända av sin omgivning som experter. Det är först när du vet detta som du kan formulera dina behov av innehåll i termer som är relevanta för experten.
4. Hjälp dem synas
Särskilt om personlig framgång är viktig för experten är det förstås avgörande att du hjälper dem med detta. Men även de experter som inte är lika intresserade att offentlig bekräftelse brukar uppskatta att få lite hjälp på detta område. Steg ett i detta är förstås att se till att innehållet du tar fram verkligen lyfter fram dem, med bild och gärna film. Steg två kan vara att hjälpa dem bli bättre på sociala medier, att öka deras synlighet vid sök och på andra sätt lyfta dem på nätet.
5. Hitta rätt format
Gör sig experten bäst i text, film eller ljud? Helst vill du använda alla tre och fler format därtill, men det viktiga här är att se till att experten är bekväm med vad du har i tankarna. Och om hen inte är det får du tänka om till en början och hitta ett format som fungerar, samtidigt som du arbetar tillsammans med experten för att öka dennes bekvämlighet med andra format.
Detta är viktigt inte minst på grund av den stora tillväxten inom video. Det räcker inte längre med att ha experter tillgängliga i form av texter och lite bilder, mer och mer behöver du tänka video, särskilt live-video, poddar samt även aktiviteter i realtid i olika sociala kanaler.
Där har du mina tips för att få med experterna i content marketing. Har du fler – lämna gärna en kommentar här nedan. Samma sak om du har frågor eller funderingar. Du kan även mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på 5 tips för att få med experterna i din content marketing