Den fjärde delen av min serie om hur du kan – och bör – använda visuellt innehåll i sociala medier ägnar jag helt åt Instagram. Det är inte bara viktigt i sig självt för många företag, utan kan även ge dig bilder att använda i andra sociala medier.
Instagram är en mobil-app där bilden står i fokus. Du kan ta bilder och film direkt i appen, eller ladda upp dem från din kamera eller andra källor. Du kan sedan redigera bilden eller filmer, samt välja att lägga på något av ett antal fotografiska filter som kan ge dem en speciellt ton och känsla. Därefter postar du bilden eller filmen på ditt konto. Andra, främst dina följare, ser bilden eller filmen och kan gilla och/eller kommentera dem. Du kan i ditt flöde se andras bilder och filmer samt interagera med dem.
Så här kan du använda Instagram
Beroende på vilka mål ditt företag har med att vara på Instagram kan du använda det på olika sätt:
Varumärkesbyggande:
De flesta företag använder Instagram som en del i sin kommunikation kring varumärket. Detta kan göras på en mängd olika sätt, beroende på vilken position företaget vill ha. Jag har tidigare skrivit om hur bl.a svenska McDonalds och danska järnvägsbolaget DSB gör ett bra jobb på Instagram:
Andra som är duktiga på Instagram är bl.a Maersk, som jag också lyft fram tidigare.
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
Produktfokus/Försäljning
Ett annat sätt företag kan använda Instagram är för att lyfta fram produkter, och skapa möjlighet till försäljning. Så här gör t.ex Sportamore och H&M:
I nuläget finns inte köpknappar tillgängligt globalt på Instagram, men de har lanserats i USA.
Kreativitet
Bilder är ett av de mest kreativa format som finns, och då finns det all anledning att utnyttja det till fullo. Utan att överge vad ditt företag håller på med, eller vad ni vill säga, finns det en mängd möjligheter att välja ett kreativt bildspråk. Två varumärken som gör detta bra är modemagasinet Refinery 29 och ICA Sverige:
Employer branding
Ett utmärkt sätt att använda Instagram är för att visa upp sina medarbetare och deras berättelser, för att på så sätt bidra till bilden av ett attraktivt arbetsgivarvarumärke. Ett företag som är mycket bra på detta är GE:
Storytelling:
Storytelling kring det egna företagets eller branschens dåtid, nutid och framtid fungerar även det bra på Instagram. Du kan även lyfta fram personer som varit inspiration eller föredömen. GE gjorde till exempel det med Marie Curie:
Humor
Det finns stora möjligheter att bygga gemenskap med hjälp av bilder, och Instagram är en utmärkt plats att visa upp en mänskligare sida av varumärket. Några som har lyckats bra med det är Mailchimp och Netflix:
Användbara bilder
De bilder du postar på Instagram kan du även använda i andra sociala medier. Det enda du behöver göra är att ladda ned dem från mobilen de tagits i och sedan har du utan extra kostnader bilder som kan illustrera poster på Facebook, Twitter m.fl. Fördelen med detta är att Instagrambilderna ofta känns naturligare och mer mänskliga än de bilder som brukar finnas i många företags bildbanker.
Om du har frågor om Instagram eller sociala medier i allmänhet, lämna en kommentar eller mejla mig direkt.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier eller content marketing? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.
0 kommentarer på Visuellt innehåll allt viktigare i sociala medier, del 4 – Instagram