Kurerat innehåll – alltså när du delar vidare innehåll från andra i t.ex dina egna sociala medier – kan vara ett bra komplement till egenproducerat innehåll. Här är tre tips om du vill komma igång.
Det finns många fördelar med att ha ett jämnt flöde av innehåll och aktiviteter både på företagets egen sajt och framför allt i sociala medier som Facebook, Twitter och LinkedIn. Men detta är ingen anledning att börja producera en massa innehåll av skiftande kvalitet bara för att hålla maskinen igång.
Det är bättre att fokusera på att producera mindre, men mer kvalitativt innehåll och lösa behovet dels genom att posta det egna innehållet flitigare samt genom att kuratera andras innehåll.
Vadå kurator?
Begreppet kuratera kommer av curate, alltså att sätta samman t.ex en utställning. Vad det innebär är att du väljer ut innehåll från andra som du tycker är relevant och intressant för din målgrupp och sedan delar det vidare.
Här är tre tips för att komma igång
1. Var konsekvent
Se till att de områden/teman som ditt företag eller organisation kuraterar innehåll kring stämmer överens med vad ni håller på med och den position ni vill bygga i målgruppens medvetande. För att ta ett enkelt exempel – Om du arbetar på ett byggföretag ger det väldigt lite om du delar vidare innehåll som handlar om brödbak eller knyppling. Mer relevanta val kan t.ex vara samhällsutveckling, hållbarhetsfrågor och utveckling inom byggbranschen.
2. Gå på djupet
Välj inte det mest självklara innehållet, som din målgrupp sannolikt redan har koll på. Försök istället att hitta sådana avsändare som går lite djupare, som har en annan synvinkel eller som gör en bättre analys. På så sätt positionerar du ditt företag som värt att hålla ett öga på i t.ex sociala medier, för att ni bidrar med verkliga insikter.
3. Lägg till något eget
Du får större genomslag om du kan lägga till något eget. Många gånger kan det vara nog att enbart dela vidare en intressant artikel, film eller podd. Men om du dessutom kan ge ett eget perspektiv eller bidra med en egen insikt så är detta givetvis extra värdefullt.
Inte bara socialt
Ett ytterligare råd är att inte enbart använda kuratering i sociala medier. Ibland kan det vara väl värt att skapa en post eller artikel på den egna sajten som delar vidare något intressant från andra. Jag gör det regelbundet, både genom att varje vecka dela med mig tre eller fyra läsvärda länkar och genom att skriva egna poster som bygger på andras innehåll (som jag givetvis refererar och länkar till).
Här kan du läsa lite andra tips om att kuratera på ett bra sätt.
Har du frågor eller funderingar kring hur du kan arbeta med kuratering, eller kring content marketing i allmänhet, lämna en kommentar här eller mejla mig direkt.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.
Pingback: Martin Greve
Pingback: admin