Sju sätt som ditt content kan irritera i sociala medier

Små stenar kan orsaka stora skavsår, och det är på samma sätt med ditt innehåll i sociala medier. Här är sju saker du ska undvika

När vi tänker på vad som kan ställa till det för företag i sociala medier är det ofta rätt allvarliga saker som dyker upp. Men de flesta företag (och organisationer) löper betydligt större risk att skapa irritation genom mycket alldagliga saker. Här kommer några av de vanligaste orsakerna:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

1. Felstavningar och obegripligheter

Hur mycket sociala medier än rör sig mot visuellt innehåll så behöver du fortfarande skriva lite – och då är det bra att kolla igenom att du har koll både på stavning och meningsbyggnad. Få saker tycks störa användare mer än felstavningar och ett språk som är svårt att ta till sig.

2. Konstiga förkortningar och internbegrepp

När vi ändå är inne på sånt som är svårt att förstå så ska jag passa på att lyfta en gammal favorit – att förkortningar och termer som bara ska användas internt sprider sig till poster i sociala medier. Det är ett snabbt och säkert sätt att få dina användare att försvinna.

3. Visuellt trist

Precis lika illa som felstavningar och skrivfel är förstås bilderna eller grafiken som stöter bort din målgrupp. Det kan vara allt från stockbilder som använts hundratals gånger till klassikern ”två män i kostym som skakar hand” – det är inte vad du vill bli förknippad med. Eller grafik som känns överlastad eller svår att ta till sig.

 

4. Bara text

Det finns en trend på t.ex LinkedIn sen en tid att använda poster med enbart text – något som tydligen ger mest genomslag. Men trots detta så är den bredare trenden att visuellt innehåll är ett måste för att få synlighet och engagemang. Så mitt tips är att du lägger mycket krut på att ta fram bilder och ännu hellre video för dina sociala medier-kanaler.

5. Poster som inte funkar på alla skärmar

Det är viktigt att hålla sig uppdaterad kring vilka dimensioner, storlekar och filformat som gäller för olika sociala medier-nätverk. Annars kan det lätt bli så att dina videos, bilder och annat ser märkliga ut på olika skärmar.

Se till att du alltid har aktuell information. Här har du en färsk lista över vad som gäller

6. Innehåll som känns gammalt

Den här punkten ser förrädiskt enkel ut – så klart ingen vill posta gammalt innehåll. Men å andra sidan är många företag och organisationer alltför snabba med att sluta använda content. En del postar bara artiklar och videos en gång i olika sociala medier, och det är alldeles för lite. Så det du ska ta med dig från denna punkt är att innehåll inte blir för gammalt efter en, två eller tre gånger – det finns alltid en betydligt större grupp som inte sett det än de som har det – men du behöver en viss kvantitet content för att inte framstå som den som postar samma sak hela tiden.

En annan sak du kan ta med härifrån är vikten av att uppdatera ditt innehåll regelbundet, så att det känns fräscht och relevant. Om du gör det så ökar du både livslängden och möjligheten till genomslag.

7. Innehåll som inte talar till användaren

Det finns flera sätt att skapa känslan hos en användare att den här posten egentligen inte talar till hen – fel språk, fel referenser eller att vara så upptagen med att sälja produkter att det inte känns anpassat. Och så vidare. Det bästa sättet att komma tillrätta med det här är att jobba hårt på att lära känna sin målgrupp ordentligt, så man vet vad den engagerar sig i och hur den beter sig.

 

Har du stött på andra sätt som innehåll kan irritera i sociala medier? Lämna en kommentar!

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Sju sätt som ditt content kan irritera i sociala medier

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.