Posta inte för mycket säljande innehåll, svara på kommentarer och använd hashtags rätt. Tre vanliga missar företag gör i sociala medier är ämnet för en ny infograf.
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
Det första och kanske vanligaste är att det man postar i sociala medier i allt för hög grad är innehåll som ska sälja eller berätta om de produkter man har. Quill rekommenderar 80/20-regeln här, dvs 80% av innehållet ska vara relevant för mottagaren, medan 20% kan vara mer konverterande:
Den andra delen av infografen handlar om att besvara kommentarer i sociala medier på ett bra sätt. Här är några vanliga missar företag gör att inte svara alls, att ta bort kommentarer (vilket man bara ska göra om de är uppenbart olämpliga) eller svara alltför långsamt. Ett bra tips de kommer med här är att ta fram riktlinjer som ser till att det är tydligt vem som ska svara och vad de ska säga:
I den tredje och sista delen handlar det om hashtags. Vanliga missar här är att inte använda hashtags där de gör nytta, använda för många eller för få (jo, faktiskt – kolla vad det står om antalet som ger mest genomslag på Instagram):
Har du frågor eller funderingar kring något i infografen, lämna en kommentar eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från planering till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Några vanliga misstag i sociala medier (infograf)