En undersökning av över 100,000 Facebook-poster ger oss en bild av hur reaktionsknappar används – alltså de tillägg till gilla-knappen som kom i våras: Hjärta, Haha, Wow, Ledsen och Arg. Så vilka används mest?
Det är den amerikanska byrån Quintly som har gjort undersökningen. Du hittar den i sin helhet här.
Den är baserad på en analys av olika typer av Facebook-sidor i maj-juni i år. Här är några av resultaten:
Det är fortfarande gilla-knappen som regerar – överlägset
Mindre än sex procent av interaktionerna under juni 2016 gjordes alltså med reaktions-knapparna. Detta är inte förvånande – det tar tid för ett beteende att ändras, inte minst när det är en så väl integrerad del som gilla-knappen i ett så stort nätverk som Facebook. Om du har samma mönster på din egen sida, eller i ditt flöde, så är det alltså ingen avvikelse från den bredare trenden.
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
Reaktionerna ökar i användning
Vid en jämförelse av resultaten mellan maj och juni 2016 har användandet av reaktions-knappar ökat med 1,3% – från 5,8% till 7,1%. Med andra ord håller vi på att lära oss att det finns andra sätt att interagera än gilla, dela eller kommentera.
Alla reaktions-knappar ökar
Undersökningen visar att alla fem reaktions-knappar används, och att användningen ökar över hela linjen. Den mest använda knappen är Hjärta med över 40%. Därefter kommer Haha, med ca 25%. Ledsen, Wow och Arg ligger alla tre kring 10%-strecket.
Det är tydligt att vi allra mest använder reaktionsknapparna för att uttrycka positiva känslor, som medkänsla eller glädje.
Intressant nog var dock under både maj och juni Ledsen den knapp som ökade mest i användning. Därefter kom Arg och Wow. Jag tror att vi kommer att se den ökningen fortsätta. Det därför att många av Facebooks användare länge efterfrågade möjligheten att uttrycka motsatsen till ett gillande utan att behöva kommentera. Ledsen och arg är de två knapparna som närmast möter detta behov.
Liksom med hela emoji-kommunikationen i stort tar det tid för oss att hitta rätt symbol för att uttrycka vad vi känner. Och att komma överens om vad de olika knapparna betyder i olika kontexter.
Har du frågor eller funderingar kring reaktionsknapparna, eller sociala medier i allmänhet? Lämna en kommentar eller mejla mig direkt.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.
0 kommentarer på Facebooks reaktionsknappar – Hur används de?