Facebook introducerar nu en donationsknapp för ideella organisationer. Den kommer att kunna användas på organisationernas Facebooksidor och i annonser.
Om man lägger den på sin organisations-sida så hamnar knappen bredvid Gilla-knappen:
Bildkälla: HubSpot
Lägger man den i en annons ser det ut så här:
Bildkälla: HubSpot
Det första som händer när man klickar på knappen är att en disclaimer-ruta dyker upp:
Bildkälla: TechCrunch
Intressant nog så förflyttas den som klickat på donationsknappen bort från Facebook, till organisationens egen sida. Detta är ju inte i linje med Facebooks strategi att hålla användarna kvar, via t.ex Instant Articles eller de köpknappar som ska vara på gång.
Inte första gången, men varför nu?
Det är också en skillnad från den tidigare version av samma tjänst, som kom 2013. Den vara bara tillgänglig för ett litet urval organisationer, men där kunde användaren donera direkt via kreditkort eller PayPal. Den här gången verkar det som om alla ska kunna använda det. För att det ska fungera måste man ha inställningen ”non-profit” (ideell organisation).
Facebook presenterar så klart detta som en steg framåt för ideella organisationer, TechCrunch har en mer cynisk uppfattning. De ser detta som ett sätt för Facebook att distansera sig från organisationer de inte har ett samarbete med eller som kan vara mindre populära.
Knapparna kommer att rullas ut över hela Facebook, det är inte ett begränsat test. Men det kommer att ta tid innan det blir tillgängligt överallt. Här kan du läsa mer om detta, och även hur du gör.
Fyra tips för användare
HubSpot har tre bra tips till ideella organisationer som vill testa knappen:
1. Skapa medvetenhet om att knappen finns
Bara för att den introduceras betyder inte att alla kommer att lägga märke till den. Hänvisa till att knappen finns i dina poster.
2. Kör fokuserade kampanjer
Be inte alla om donationer vitt och brett. Välj ut en publik som kommer att reagera positivt på frågan. Precis som vanligt med andra ord.
3. Se till att ditt innehåll är väl balanserat
Att det nu finns en donations-knapp betyder inte att allt ditt innehåll så gå ut på att ge donationer direkt. Du behöver fortfarande en bra blandning för att behålla och utöka gruppen följare.
Jag skulle lägga till ännu ett råd:
4. Testa flitigt vad som ger bäst resultat
Nu när Facebook lanserar en ny möjlighet så är det upp till dig att ta reda på hur du kan använda den bäst. Testa flitigt, genom att ställa olika typer av innehåll och Call to Actions mot varandra, som i A/B-testning, och se vad som ger bäst resultat.
Läs mer här:
Har du frågor eller funderingar kring detta eller sociala medier i allmänhet, lämna en kommentar eller mejla mig. Samma sak om du vill ha hjälp med att arbeta mer strategiskt med sociala medier.
0 kommentarer på Facebook inför donationsknapp för ideella organisationer