1 miljard användare per dag, och 8 miljarder videovisningar per dag. I veckan som gick släppte Facebook sin rapport för tredje kvartalet 2015, och det gav en intressant bild av var det främsta sociala nätverket befinner sig just nu.
Här hittar du själva kvartalsrapporten. Jag tänkte plocka några russin ur kakan och göra lite reflektioner.
1. Över 1,5 miljarder månatliga användare
Facebook har alltså tagit klivet över 1,5 miljarder månatliga användare sedan senaste rapporten. Och intressant nog gör man det trots att man nyligen stramat till beräkningen av vad en månatlig användare var. Användare i Asia-Pacific står för den största tillväxten, följda av Afrika, Sydamerika m.fl. (rest of the world). Logiskt med tanke på att det är där Facebook lägger mest krut på att säkra tillgång till nätet via t.ex internet.org.
2. Över en miljard dagliga användare
Det här var förstås den stora nyheten – att över en miljard människor nu besöker Facebook på daglig basis. Det är ungefär samma fördelning geografiskt på daglig användning, och procentsatsen för dagliga användare jämfört med månatliga fortsätter att ligga kring 65%. Med andra ord är det totalen som växer, inte att fler befintliga användare börjar gå in oftare.
3. Det är i mobilen tillväxten sker
Nästan 900 miljoner användare går in varje dag via mobilen. Även här är det en stadig tillväxt. Och som vi kan se av nästa bild står mobilen för det klart vanligaste sättet att använda Facebook – här är månatlig användning via mobilen:
Naturligt med tanke på att tillväxten sker i Asien, Afrika och Sydamerika, där mobilen ofta är det enda sättet att använda nätet. Detta bekräftas av statistiken för hur många användare som enbart är på Facebook via mobilen:
Det börjar närma sig 50% av det totala antalet Facebook-användare, och vi kommer sannolikt att se den gränsen passeras redan under nästa år.
4. Intäkterna kommer fortfarande från USA
Men även om det är på nya marknader Facebook växer och blir större är det på mogna marknader, framför allt USA och Canada, man tjänar pengar. Så här ser intäktsfördelningen ut:
Anledningen till detta är inte bara att det finns större tillgångar i Nordamerika och Europa, utan även att man kommit längre där med att hitta sätt att tjäna pengar. Flera av de nyheter Facebook testat kring shopping, köpknappar osv har kommit mycket längre i USA än i resten av världen.
5. Hela familjen växer
Facebook är ju en hel familj av appar numera, och det går bra för dem alla. WhatsApp börjar t.ex närma sig miljard-strecket för månatliga användare.
En annan sak som rapporterades var att Facebook nu står för mer än 8 miljarder video-visningar per dag, vilket är en fördubbling sedan förra kvartalsrapporten. Det saknas färska siffror på hur många videos YouTube visar per dag, så det är svårt att dra några slutsatser kring hur det går för Facebook i kampen om video-tronen.
Sammantaget en intressant rapport kring en mycket spännande utveckling. Gång efter annan förklaras det att Facebook spelat ut sin roll och kommer att minska, men ännu så länge ser verkligheten helt annorlunda. Även om vi använder flera sociala medier är Facebook fortfarande det klart största.
Du kan hitta mer om Facebooks senaste rapport hos bl.a Business Insider UK och Andrew Hutchinson på Social Media Today
Om du har frågor eller funderingar, lämna en kommentar här nedan. Och om du vill ha hjälp med ditt företags närvaro i sociala medier får du gärna höra av dig. En inspirationsföreläsning eller en workshop kan vara ett bra sätt att komma igång eller att bli bättre. Mejla mig här.
0 kommentarer på Facebook fortsätter växa – överallt