B2B-företag och sociala medier: Tänk så här kring konton och innehåll

Det sätt som majoriteten B2B-företag arbetar med sociala medier saknar ett helhetsgrepp. Ett exempel på det är att man bara tänker på företagskonton utan att lägga någon kraft på andra typer av konton som är viktiga. Här är ett bättre sätt att tänka som tar in alla dimensioner kring konton och innehåll.

Det är en självklarhet för både stora och små B2B-företag att använda sociala medier. Tyvärr betyder det inte att de har en klar uppfattning om vad de ska göra eller hur man arbetar effektivt med sociala medier.

Jag har tagit fram ett ramverk med nio punkter som hjälper B2B-företag att arbeta mer genomtänkt med sociala medier. Här hittar du en översikt av hela ramverket.

En av de nio delarna handlar om avsändare – alltså vilka konton som ingår i det egna ekosystemet. Det är betydligt mer än bara företagskontot. Och även innehållet skiftar beroende på konto och syfte.

I den här artikeln går jag igenom de sex kategorierna av konton, och ger lite kött på benen hur man ska tänka kring innehåll.

Varför är det här viktigt?

Sociala medier har en stor betydelse för många B2B-företag. Framför allt LinkedIn. Men det räcker inte för företag att arbeta med sina officiella konton där. Man behöver ta stöd och involvera medarbetares konton av några olika skäl.

Först och främst för att företagskonton har alltid ett sämre utgångsläge för spridning och synlighet än individuella profiler. För det andra för att kommunikationen från enskilda medarbetare är starkare i vissa ämnen, på samma sätt som att stundtals vill mottagarna höra från företaget som helhet.

För det tredje gynnar det enstaka medarbetare om företaget satsar på dem och stöttar deras egen närvaro, snarare än att styra allt via företagskontot.

En fjärde och sista orsak är mycket konkret: Postningen på företagskontot kan lätt bli alltför omfattande. Det gör att poster kliver på varandra. Ett sätt att undvika detta är att låta medarbetare gå i täten för vissa ämnen.

Sex typer av konton

Här är en översikt att de sex typerna av konton och lämpligt innehåll:

Olika typer av sociala medier-konton som ingår i ett B2B-företags ekosystem.

Företagskonton mm

Officiella konton, t.ex på LinkedIn. Här står företaget/varumärket som avsändare.
Ägs och drivs av marknadsenheten, ibland tillsammans med HR.

Företagssidan är en viktig destinationspunkt. Allt från kunder till blivande medarbetare besöker den. Medarbetare behöver den för att kunna knyta sin närvaro till företaget.

Oftast fyller företagskontot flera behov: Försäljning, varumärkesbyggande, nyheter, rekrytering, hållbarhet mm. Viktigt att hitta en balans mellan områdena.

Typer av innehåll:

  • Återanvändning av innehåll från ledning, ämnesexperter, säljare
  • Storytelling från medarbetare
  • Nyheter
  • Lead generation-annonsering mm

VD/Ledningens konton

Det är mycket vunnet om vi kan få Vd och andra i ledarställning att använda sina egna konton aktivt och kommunicerar utifrån sina positioner.

Om de inte är så bra på innehåll själva är det värt att ge dem hjälp, internt eller externt. Samt att få dem att utveckla och förstärka sina nätverk.

Det väsentliga är att vi vill bygga deras positioner som ledare inom branschen.

Lämpliga ämnen är:

  • Trender och utveckling
  • Branschförflyttningar
  • Innovation och disruption
  • Lyfta fram viktiga händelser inom företaget

En del av posterna kan vi göra om till tankeledar-annonser på LinkedIn.

Säljarnas konton

Prospektering mm via sociala medier är en del av en säljares jobb. Och det görs via personliga konton.

Arbetet med innehåll görs bäst i nära samarbete med marknad, för att maximera format, versioner mm.

Några exempel på innehåll:

  • Intresseväckande kring lösningar
  • Förstärka budskap från direkt möten
  • Kundcase
  • Utbildning/inspiration
  • Personliga berättelser

Ämnesexperters konton

Medarbetare som har djup expertis kring produkter, lösningar, situationer kunder befinner sig i mm kan dela insikter kring detta via personliga konton. Det bygger trovärdighet.

Utmaningen är ofta att ta fram innehåll. Här behöver de hjälp och stöd. Utgå från deras styrkor, och ta helst sånt material de redan har. Mycket av vad de gör kan återanvändas på t.ex företagssidan eller av säljare.

Typer av innehåll:

  • Utveckling inom produkt/lösning/bransch
  • Trender, utmaningar
  • Personliga erfarenheter
  • Samarbeten med andra.

Aktiva medarbetare

Det här är medarbetare som vill hjälpa företaget att bli mer synliga med hjälp av sin aegna egna konton, och utifrån den yrkesroll de har. Ofta vet de inte hur de ska göra.

Steg ett är att hjälpa dem fixa sina profiler, steg två att de hittar några ämnen de kan fokusera på. Istället för att omedelbart börja posta försöker vi få dem att ta existerande poster och göra dem till sina egna, kommentera på andras poster, samt bygga nätverk.

Så småningom kan vi få dem att göra eget innehåll, t.ex

  • Egna erfarenheter
  • Tips och tricks
  • Sånt de tycker är intressant, spännande mm.

De kommer att behöva hjälp med att hitta olika format.

Passiva medarbetare

Det här är ofta den största gruppen av anställda. De har lite intresse för att engagera sig i sociala medier på företagets vägnar. I bästa fall kan de tänka sig att ibland förstärka poster från företagskontot eller kollegor.

Förstärkningen kan en reaktion, en kommentar eller en delning. Det är helt upp till dem att bestämma vad.

Här är inte målet att försöka göra alla till ambassadörer, utan att respektera deras begränsade intresse. Fokus kan istället vara att hitta smidiga sätt att uppmärksamma dem på att det finns poster att interagera med.

Viktigt att få dem att lägga lite krut på sina profiler, så de förstärker företagets position – inte försvagar den.

Ifall de visar intresse för att bli mer aktiva måste de få stöttning.

 

Vad du ska ta med dig

Sociala medier kan ha stor betydelse för B2B-företag. Men bara om man lägger ned kraft och planering på att få det rätt. Att skaffa sig en helhetssyn på vad man kan göra, och hur det kommer att involvera olika medarbetare är ett måste.

Genom att identifiera vilka konton som finns tillgängliga, och hur man ska arbeta med dem, har företaget mycket större chans att arbeta framgångsrikt med allt från varumärkesbyggande till försäljning i sociala medier.

Gör det rätt från början

Det är ofta svårare för någon som redan jobbar på ett företag att få igenom önskemål om att ta fram ordentliga planer eller avsätta tid för att sätta strukturer på plats. Då är det bättre att ta hjälp utifrån. Jag har stor erfarenhet av att hjälpa B2B-företag med deras sociala medier, och kan guida ditt företag fram till en mer genomtänkt position, som ger resultat.

Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.

 

0 kommentarer på B2B-företag och sociala medier: Tänk så här kring konton och innehåll

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.