Många företag och organisationer har svårt att ta kontroll över sin närvaro i sociala medier. Verkligheten påminner ofta om en båt som gått på grund. Här är tre vanliga orsaker till varför det blivit så, och ett tydligt svar på vad som behöver göras.
Jag föreläser eller undervisar ofta om sociala medier. Och jag har även hjälpt ett antal företag och organisationer med deras sociala närvaro. I samband med detta har jag lagt märke till tre vanliga orsaker till att man har svårt att få till ett långsiktigt, framgångsrikt arbete med sociala kanaler. Jag stöter på dem gång på gång, så chansen är rätt god att detta gäller för ditt företag också.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
1. Det finns ett antal konton, men ingen vet vad som ska göras
Eftersom det är så lätt att starta ett konto (eller flera) i sociala medier sker detta ofta utan någon slags genomtänkt planering eller syfte. När det sedan är dags att börja posta innehåll, interagera med användarna av nätverket och annat som krävs då är det helt plötsligt inte lika lätt längre. Resultatet blir ofta att kontot överges, och ligger kvar som en sorglig påminnelse för alla andra som har en närvaro där att ditt företag inte är särskilt intresserad av att spendera tid och kraft på dig. Konskvensen blir både att ditt varumärke fläckas och att du får svårare att internt få gehör för att jobba vidare med sociala kanaler.
Lösning: Det finns ingen enkel lösning på detta, men ett bra första steg är att skaffa sig en överblick över vilka konton som finns, och sedan utifrån det avgöra vilka som behövs och vilka som kan stängas.Om du bestämmer dig för att stänga några konton, tala om varför på kontot innan du tar bort det och bjud in följarna till företagets vanliga konto. Parallellt med detta rekommenderar jag en begränsning av vilka som får öppna sociala medier-konton och hur detta i så fall ska gå till.
2. Eldsjälen har kommit och gått
Sociala medier växte fram snabbt och ostyrigt. I många företag och organisationer var det en enskild person som fick upp ögonen för vad som hände och drog igång en närvaro. Det är ett bra initiativ och att ha personer som både kan och våga agera i sociala medier är guld värt. Men ofta drar sedan eldsjälen vidare mot andra utmaningar och lämnar efter sig ett tomrum – inte så mycket kompetensmässigt som kring vad som var syftet med de sociala kanalerna och vad som händer med dem framöver. Och det är hög tid att de blir en del av all övrig kommunikation, inte en liten bubbla för sig själv.
Lösning: Om eldsjälen finns kvar är det en bra idé att sitta ned och dokumentera vilka konton som finns, vad som är syftet med dem, vilka målgrupper som står i fokus och så vidare. Om eldsjälen inte är på plats skulle jag börja med att systematiskt gå igenom och utvärdera allt arbete som gjort i sociala medier till nu, och utifrån det fatta ett beslut om vad som ska hända framöver.
3. Byrån tyckte…
Det är heller inte ovanligt att den sociala närvaron, eller i alla fall delar av den, har föreslagits av en byrå (kommunikation-, PR, content-, media-). Kanske som en del i en kampanj, kanske som en del i ett arbete mot en specifik målgrupp. Men kontona lever kvar långt efter att kampanjen tagit slut, och det är inte bra. För det första av samma orsak som jag tog upp i punkt ett, negativ påverkan på varumärket. Och för det andra därför att vi bör undvika att skapa sociala medier-konton för kortsiktiga aktiviteter. Då är det bättre att integrera innehållet från kampanjen i ett befintligt konto.
Lösning: Börja med att skapa en överblick av vilka konton som satts igång, och för vilka syften. Därefter kan du avgöra om de ska vara kvar, om de kan göras om till något mer användbart, eller om de ska läggas ned. Precis som jag skrev under punkt ett, se till att du kommunicerar öppet med följarna innan du stänger något konto. För att se till att gamla misstag inte upprepas är det även en bra idé att vara tydlig med alla byråer om att beslutet att starta konton alltid tas internt.
Behovet av en ordentlig strategi
För att säkra att de saker jag beskrivit nu inte händer igen, och framför allt för att ge företagets närvaro i sociala medier en chans att lyckas, behövs en genomarbetad och dokumenterad strategi. I den kan du definiera allt från målgrupper, kanaler och syften till arbetsprocesser och riskhantering. Jag rekommenderar verkligen att du och dina kollegor tar er tid att ta fram en sådan strategi och därefter lägger mycket kraft på att implementera den.
Om ditt företag eller organisation brottas med utmaningar av det här slaget så har jag tagit fram en halvdagsutbildning som fokuserar helt och hållet på vad som behövs i sociala medier-strategi. Mejla mig för mer information.
Ifall du har frågor eller funderingar kring sociala medier, om strategi eller i allmänhet, får du gärna lämna en kommentar här nedanför eller mejla mig.
0 kommentarer på 3 skäl varför ditt företag gått på grund i sociala medier