En ny undersökning om vilka de mest efterfrågade kompetenserna för marknadsförare är visar att kunskaper i marketing automation blir allt mer hetare. Och generellt tycks specifika kompetenser ta plats på bekostnad av generella förmågor
Det är Utbildning.se som har tittat närmare på vilka kunskaper en arbetsgivare söker efter, något man har gjort i flera år. Intressant nog finns det tydliga skillnader mellan årets svar och de som angavs för bara ett år sedan. Är det coronan som påverkar? Svårt att svara på, men jag hoppas att det finns en annan orsak bakom skillnaderna.
Själva undersökningen bygger på att utbildning.se granskat platsannonser för marknadsförare, så detta är alltså vad som konkret efterfrågas för att få jobb.
Lär dig att göra bättre innehåll i text, video, ljud och bild – Köp Contenthandboken
De tio hetaste kompetenserna för marknadsförare 2020 är (jag visar bara topp 10, du hittar 10 till om du går till källan):
När motsvarande fråga ställdes för ett år sedan såg resultatet ut så här (återigen bara topp 10, men det finns fler i undersökningen):
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
Från det generella till det specifika
En tydlig skillnad från förra året är att då bestod de tio första platserna av egenskaper hos de som skulle anställas, inte specifika kompetenser (om man undantar att examen efterfrågades). I år är det inte 50/50 mellan konkreta kunskaper och personliga egenskaper. Sociala medier, marketing automation, SEO, innehållsmarknadsföring och photoshop har alla tagit plats, medan positiv, nyfiken, självständig, ansvarsfull och pedagogisk har rasat ur Topp 10-listan (de finns dock fortfarande kvar bland de 20 främsta).
Det kan förstås finnas flera orsaker till denna förändring. Allt från att det beror på vilka företag eller branscher som rekryterar till vilka roller som efterfrågas. Men jag tänker önsketänka en smula och skriva att jag hoppas det beror på att professionaliseringen av marknadsföringsyrket har tagit ännu ett steg framåt. Det har blivit viktigare vad vi kan än hur vi är.
Självklart är det viktig att vara positiv, nyfiken, självständig, ansvarsfull och pedagogisk, men det gäller i rätt många yrken. Att du har de här egenskaperna säger inte så mycket om vad du faktiskt kan. Kunskaper i sociala medier, marketing automation, SEO, innehållsmarknadsföring och photoshop är däremot just det – konkreta kunskaper som hör hemma inom marknadsföring. Att behärska en eller flera av dessa områden är att var eller närma sig rollen som expert. Och vi behöver fler experter inom marknadsföring och kommunikation, inte minst för att det påverkar hur andra yrken ser på oss.
Marketing automation växer i betydelse
Jag blev extra intresserad när jag såg att marketing automation fanns med på årets lista, och på en relativt hög position (även om antalet annonser den fanns med i låg under 20%). Orsaken är det bekräftar min tro att det idag närmast är omöjligt att bedriva marknadsföring i någon form utan att ta hjälp av marketing automation-verktyg och metoder. Oavsett om du arbetar i ett företag som säljer konsumentprodukter, eller i ett som säljer komplexa lösningar till andra företag
Orsaken är enkel: Om du lyckas förflytta din målgrupp till din sajt, via sök, sociala medier eller annonsering, så vill du att de återvänder – regelbundet och köpsugna eller med intentionen att köpa. Om du kan kommunicera med jämna mellanrum med dem, och nå raka vägen till deras mailbox, då har du skapat en mycket starkare relation till dem. Marketing automation är därför ett viktigt bidrag i de fördjupande och konverterande faserna av köpresan.
Vad är det då som automatiseras? Även om marketing automation nu har existerat i många år är det fortfarande på sin plats att understryka att det inte handlar om ett självspelande piano. Du måste fortfarande ta fram bra innehåll som kan användas, sätta upp de processer och strukturer som ska användas, och analysera resultatet för att se vad som kan göras bättre.
Vad du får tillgång till är möjligheten att skapa automatiserade processer för en stor mängd aktiviteter som skulle vara omöjliga att hinna med om du skulle göra dem manuellt. Och dessutom får du möjligheten att göra det på ett sätt som anpassar sig till mottagarens tempo, intresse och behov.
Viktig kompetens att ha tillgång till
Att marketing automation finns med på listan tolkar jag också som att fler och fler företag ser framför sig en ökad användning av martech, och då vill ha kompetensen att verkligen kunna använda det inom den egna organisationen.
Det är ett klokt drag, och det är också en tydlig signal till både unga och gamla marknadsförare att lära sig mer om marketing automation. Det är en kunskap vi alla kommer att behöva.
Varför inte större efterfrågan på SEO-kompetens?
Min sista reflektion är att det förvånade mig att SEO-kompetens inte var hetare, i såväl placering som procent. Sök är fortfarande en av de bästa möjligheterna vi har att nå fram till vår målgrupp, och det är inte ett område som många företag kan klara sig utan.
Kan orsaken vara att företagen ser SEO som en kunskap som bäst köps in av konsulter, medan sociala medier är något man måste ha kompetensen för in-house? Det verkar så, och det finns förstås en viss logik bakom det, men jag tror ändå många företag skulle ha nytta av att även ha SEO-kompetens innanför väggarna.
Det ska bli spännande att se vad resultatet blir nästa år, när utbildning.se gör om sin undersökning. Då kanske vi även kommer att se mer av förändrade tankebanor i spåren av Coronan.
Om du vill att ditt företag ska integrera marketing automation i ert arbete med content-, inbound eller account based marketing kan jag hjälpa er. Jag kan bistå med allt från planering och produktion till att sprida det rätt och följa upp resultat. Kontakta mig så berättar jag mer.
Pingback: Johan
Pingback: admin