Tre länkar värda att läsa v.20 2015

Det finns mycket värt att läsa på nätet, och det är lätt att man missar något. Varje vecka delar jag med mig av tre intressanta artiklar inom mestadels digitalt, socialt och content. God läsning!

chain-links

1. Veckans stora nyhet i ett medielandskap som snabbt förändras var att nio medieplattformar, bl.a Buzzfeed, New York Times, BBC och Guardian, kommer att lägga innehåll direkt på Facebook (till en början enbart i appen) istället för att länka till egna sidor. Instant articles kallas de. Mathew Ingram, bland oerhört många andra, skrev läsvärt om detta: Is Facebook a partner or a competitor for media companies? Yes.

2. En angenäm upptäckt för mig under veckan var Statens Mediaråds mediepodd i tre avsnitt, som ska sprida kunskap om ungas digitala liv. Första avsnittet handlar om hur tre ungdomar använder nätet, tvåan om källkritik och trean om medieplattformarnas tid. Mycket intressant, och jag hoppas det blir fler avsnitt: Statens mediepodd

3. Att Google har stor makt det vet vi, men vet vi som inte arbetar dagligen med t.ex sökmotoroptimering exakt hur stor den är? Magnus Bråth, välkänd SEO-expert, skriver initierat och läsvärt om hur genomgripande Googles handlingar kan påverka företag: Kanske dags att skaka kanoten mindre?

Trevlig helg!

0 kommentarer på Tre länkar värda att läsa v.20 2015

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.