Enligt ReCode samarbetar Google och Twitter med att ta fram en egen version av instant articles – alltså artiklar som syns direkt i mobilen istället för att du först ska transporteras till en sajt.
Både Facebook och Snapchat har redan lanserat instant articles – och gjort det i samarbete med ett antal mediehus. Du kan läsa mer om Facebooks variant här. Vi vet även att Apple News, som är en del av senaste iOS-uppdateringen, är något liknande.
Nu planerar alltså Google och Twitter att göra detsamma, och även detta redan till hösten. Enligt ReCode kommer den som klickar på en artikel bland sökresultaten eller i sitt Twitterflöde att direkt få upp artikeln. Så långt liknar det t.ex Facebooks lösning, men enligt rapporten innehåller lösningen även två viktiga skillnader: Den ska bygga på öppen kod, vilket innebär att andra aktörer kan utveckla lösningar baserade på denna.
Den andra skillnaden är att innehållet inte kommer att ligga på Google eller Twitter, vilket är en grundläggande del av Facebooks och Snapchats varianter. Detta är en viktig distinktion. Ett av de orosmoment för mediahusen som diskuterats flitigt i samband med Facebooks lansering var just den att de måste skapa innehåll direkt för Facebook, istället för att kunna länka till sina egna sajter. Därmed blev de av med potentiell trafik från den sociala jätten. I Google/Twitter-versionen är det istället cachade (sparade) versioner av artiklarna som dyker upp direkt – men de ligger fortfarande på mediehusets egen sajt.
Även när det gäller annonsintäkter skiljer sig lösningarna åt. På Facebook ligger annonserna inne i instant articles (och sedan delar mediehuset och Facebook på intäkterna), i Google/Twitter-versionen ligger de annonser som tillhör den ursprungliga artikeln kvar.
Utvecklingen i medielandskapet fortsätter att vara omvälvande och rekordsnabb
Mer att läsa hittar du även hos Nieman Lab.
0 kommentarer på Google och Twitter lanserar egna instant articles