Det finns mycket intressant på nätet, och det är lätt att man missar något. Varje vecka delar jag med mig av tre eller fyra intressanta artiklar. Denna vecka om Facebooks nya annonsformat Canvas, SEO och content marketing, New Yorker på Snapchat samt om Scanias Newsdesk. God läsning!
1. Facebook släpper ett nytt annonsformat, Canvas, som egentligen är mycket mer än så. Jakob Mjöbring går igenom hur det fungerar och varför det är en viktig utveckling på ett mycket bra sätt: Därför är Facebooks nya Canvas så viktigt
2. Ett återkommande påstående är att content marketing skulle vara ”det nya SEO”. Detta stämmer förstås inte, men däremot finns det definitivt överlappande intresse mellan de två. I senaste avsnittet av Brath & Co:s utmärkta videoserie där de svarar på frågor om SEO reder Magnus och Aaron ut frågan mycket tydligt och relevant: Content marketing – det nya SEO?
3. Hur lyckas en nästan 100-årig tidskrift, känd för sina långa artiklar, ta sig an en plattform som Snapchat? Intressant läsning om hur the New Yorker har lyckats med detta från Digiday: ”We’re not afraid of emoji” – How the New Yorker speaks Snapchat
4. Scania har fått mycket beröm för sin Newsdesk, där de samlat hela sin redaktionella kommunikation oavsett målgrupp och kanaler. I KNTNTs senaste podcast kan du höra Staffan Ekengren, chef för Newsdesk, berätta om hur de arbetar med innehåll på ett sätt som fler företag borde titta närmare på: Så jobbar Scania Newsdesk
God läsning!
0 kommentarer på Fyra länkar värda att läsa v. 9 2016