Fyra länkar värda att läsa v. 46 2019

Varje vecka väljer jag ut fyra intressanta artiklar från senaste tiden, mest om digital utveckling och digital marknadsföring. Denna vecka om Är digital annonsering effektiv? Marknadsavdelningen saknar ledarskap, Vad är slutmålet med Googles hälsosatsning? samt Facebook Pay mer än bara en ny betallösning. God läsning!

1. En flitigt omnämnd och omdiskuterad artikel senaste veckorna handlar om vad vi vet och vad vi tror kring hur effektiv digital annonsering är, oavsett om vi talar klick, banners eller köpt sök. Detta är definitivt en artikel väl värd att läsa och reflektera över: The new dot com bubble is here…

2. Är marknadsavdelningen en orkester utan en dirigent, där alla instrument försöker spela så högt som möjligt? Det menar Nils Andersson Wimby i en läsvärd artikel som dessutom tar upp marknadschefens förvillelser sprungna ur FOMO, mindre mandat och kortsiktigt tänkande: The three horsemen of the marketing apocalypse

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

3. Google lägger mycket kraft på att ta en större roll inom hälsosektorn, med allt från köpet av Fitbit till att hjälpa sjukhus mm med insamling och strukturering av patientdata. Men vet vi vad deras slutmål är med detta arbete?: The problem with Google’s health care ambitions…

4. Facebook introducerade sitt nya betalsystem Pay i veckan, som fungerar på Instagram, Whats App, Messenger och förstås själva Facebook. Och det är en av huvudanledningarna till varför detta görs menar Engadget, det är ett sätt att knyta ihop de fyra nätverken ytterligare: Don’t underestimate the power of Facebook Pay

 

God läsning!

0 kommentarer på Fyra länkar värda att läsa v. 46 2019

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.