Varje vecka väljer jag ut fyra intressanta artiklar från senaste tiden, mest om digital utveckling och digital marknadsföring. Denna vecka om SD:s digitala framgångar analyseras, Spotify testar nytt rekommendationer i annonsform, Adidas satsade för mycket på digital annonsering samt Faran med att låta mätetal ta över strategin. God läsning!
1. Sverigedemokraternas digitala strategi har varit en nyckel till deras framgångar på senare år. Utifrån den nyutkomna boken Sverigevänner – ett reportage om det svenska nätkriget av Jonathan Lundberg, har Tom Samuelsson gjort en mycket intressant analys som alla som arbetar med kommunikation och marknadsföring bör läsa: Så erövrade Sverigedemokraterna opinionen på nätet
2. Spotify ska testa en intressant variant av annonsering, som både gratis- och premielyssnare kommer att ta del av. Artister kan köpa en rekommendations-sida för sitt nya album som visas för de användare som valts ut, ett sätt att ta betalt för den rekommendationsfunktion som länge varit en viktig del av Spotifys erbjudande. Till en början är det ett test i USA: Spotify now let’s artists buy…
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
3. Adidas berättade nyligen att de överinvesterat i kortsiktig digital annonsering på bekostnad av långsiktigt varumärkesbyggande via mer traditionella medier. Intressant läsning kring vikten av att ha ett helhetsperspektiv: We over-invested in digital advertising
4. Mätande och att sätta mätbara mål är en viktig del av marknadsföring, men ibland kan de ta över den roll en strategi har. En intressant analys utifrån Wells-Fargobankens situation för några år sedan visar tydligt faran med detta: Don’t let metrics undermine your business
God läsning!
0 kommentarer på Fyra länkar värda att läsa v. 43 2019