Varje vecka väljer jag ut fyra intressanta artiklar från senaste tiden, mest om digital utveckling och digital marknadsföring. Denna vecka om Frankrike vill stoppa Facebooks Libra, Vår hjärndata behöver skyddas, Tystnadskonspiration bakom annonsfusk samt barnkanaler på YouTube byter inriktning. God läsning!
1. I våras introducerade Facebook sin nya kryptovaluta Libra, som bl.a är tänkt att underlätta handel via plattformen. Men nu stöter man på patrull i Europa. Franska finansministern vill stoppa Libra helt och i Schweiz är finansinspektionen tveksam: French finance minister wants to block…
2. Propaganda, Fake news och neuromarketing till trots så har våra hjärnor varit skyddade från direkt påverkan. Men nu arbetar man på flera håll (t.ex Facebook samt Elon Musk) med teknologi som direkt läser av och analyserar vad som händer i dem. Vilket gör frågan om regler för att skydda vår hjärndata mycket aktuell: Neurocapitalism…
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
3. Om du vill läsa en rejäl nedsabling av reklambranschen, köpt digital media och inte minst mediebyråer så står Ad Contrarian gärna till tjänst. Enligt honom är det inte bara så att miljarder dollar spenderats utan resultat, pengarna har även gått till en del rejält obehagliga verksamheter. Han kallar det en tystnadens konspiration, och hans känga är väl värd att läsa och reflektera över: A conspiracy of silence
4. FTC fällde YouTube för att hanterat barns integritet dåligt, vilket får YouTube att ställa hårdare krav på sina innehållskapare – vilket får dem att skruva om sitt innehåll mot en äldre målgrupp. En av de mest lukrativa kanaltyperna hänger löst – Det händer mycket på YouTube just nu: YouTube creators have already begun shifting…
God läsning!
0 kommentarer på Fyra länkar värda att läsa v. 37, 2019