Varje vecka väljer jag ut fyra intressanta artiklar från senaste tiden, mest om digital utveckling och digital marknadsföring. Denna vecka: Är det rätt företag som tar fram skolplattformar? Vad är reCAPTCHA? Rätt saker och rätt sätt avgörande i marknadsföring samt Instagram vill vara kompis med meme-konton igen. God läsning!
1. I veckan som gick avslöjade en förälder till skolbarn i Stockholm att det gick att få fram privat information om elever, lärare mm från staden digitala skolplattform. Vilket fick Simon Campanello på Ny Teknik att fråga sig varför den sortens uppdrag alltid tycks läggas hos inkompetenta IT-företag: Varför får Sveriges sämsta….
2. Vad är det egentligen som händer när vi bevisar att vi inte är en robot på nätet genom att kryssa i en ruta, klicka i antalet bilder med bilar osv? Elin Häggberg på Teknifik reder ut begreppen: reCAPTCHA – Vad gör du egentligen…
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
3. Framgångsrik marknadsföring kräver att vi både gör rätt saker (effectiveness) och att vi gör dem på rätt sätt (efficiency), men idag gör mer av det senare än det första. Och det beror på att vi inte vet hur vi ska mäta rätt, menar JP Hanson i en tänkvärd artikel: Efficiency will trump effectiveness until success is better measured
4. Instagram har vid flera tillfällen rensat bort s.k meme-konton, som kan ha hundratusentals följare, utan att förklara varför. Men nu verkar det som man vill ha bättre relationer med de som står bakom kontona: Instagram is hiring a meme liasion
God läsning!
0 kommentarer på Fyra länkar värda att läsa v. 34 2019