Det finns mycket intressant på nätet, och det är lätt att man missar något. Varje vecka delar jag med mig av tre-fyra intressanta artiklar. Denna vecka om programmatiska köp, Paris muséer samarbetar med influencers, kampen om att avskaffa kontanter i Sverige samt Instagrams nya design. God läsning!
1. Allt mer av digital annonsering sker via s.k programmatiska köp, dvs på mekanisk väg istället för traditionell beställning. Mats Rönne har skrivit en initierad och intressant krönika om utmaningarna på detta område i Resume. Mycket bra för dig som arbetar med digital marknadsföring att ha koll på: Programmatiskt eller problematiskt?
2. Paris muséer tar hjälp av påverkare på Instagram för att öka antalet besök. Ett intressant samarbete där påverkarna gör sin tolkning av ett konstverk, oftast så klart som en selfie. Engadget rapporterar: Paris looks to Instagrammers to boost city museum visits
3. Att Sverige är på snabb marsch mot att bli ett kontantlöst samhälle visste du kanske redan. Men visste du att Björn Ulvaeus från ABBA går i täten för den marschen? Eller att gamla rikspolischefen Björn Eriksson kämpar emot den? Wired har gått på djupet kring den svenska penningkonflikten: One Swede will kill cash forever – unless his foe saves it from extinction
4. Instagram har lanserat ett helt nytt utseende på appen. Varför den ser ut som den gör berättar Ian Spalter, designchef på Instagram, om på Medium: Designing a new look for Instagram, inspired by the community
God läsning!
0 kommentarer på Fyra länkar värda att läsa v. 19 2016