Varje vecka väljer jag ut fyra intressanta artiklar från senaste tiden, mest om digital utveckling och digital marknadsföring. Denna vecka blev det fem: Fiaskot kring årets julklapp, två olika perspektiv, Facebook testar egen app för att göra memes, TikTok testar e-handelsmöjligheter samt TikTok har över 1,5 miljarder nedladdningar. God läsning!
1. Mobillådan är årets julklapp, enligt Handelns Utredningsinstitut. Ett besked som väckte en hel del diskussion och ifrågasättande. Själv tycker jag det var en ovanligt dålig idé eftersom den hänger på en uppfattning om mobilens värde som är högst tendensfylld. För en bättre take så ska du läsa Simon Campanellos krönika i Ny Teknik: Går det att bli dummare än en mobillåda?
2. Ett lika intressant perspektiv, som även de tar fasta på det ogenomtänkta i HUI:s förslag står Katarina Graffman och Jacob Östberg för: Men för helvete, en mobillåda!?
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
3. Meme är en viktig del av internetkulturen, så det är inte förvånande att Facebook vill vara med på ett hörn där också. Därför testar man just nu sin egen app för att göra memes – Whale – i Kanada: Facebook quietly released a meme creation app…
4. Tätt i hälarna på Instagram börjar nu även TikTok testa möjligheterna med e-handel på sin plattform. Det kan bli en mycket intressant utveckling, inte minst med tanke på videoappens unga användarskara: TikTok tests social commerce
5. Mer om TikTok – de har nu nått över 1,5 miljarder nedladdningar, varav över 600 miljoner skett under 2019. Nedladdningar är nu inte det samma som användning, men ändå mycket imponerande siffror: TikTok hits 1.5 billion…
God läsning!
0 kommentarer på Fem länkar värda att läsa, v 47 2019