Många företag vill inte genomföra de digitala förändringar som krävs för att överleva. De påminner om de människor som föredrog snabbare hästar framför Henry Fords bilar
Du har antagligen hört den många gånger, storyn om Henry Ford som lär ha sagt ”Om jag hade frågat mina kunder vad de ville ha hade de svarat en snabbare häst”. Sannolikt har han aldrig sagt det, men det används ändå ofta. Inte minst av de som vill påstå att marknadsundersökningar inte ger mycket. Just den diskussionen tänkte jag hålla mig borta ifrån.
Men ett annat sätt att titta på citatet, och något jag har funderat på en hel del den senaste tiden, har att göra med det vi kallar digital transformation. Alltså de genomgripande förändringar många företag måste ta sig igenom för att överleva, när digitala möjligheter bryter upp gamla mönster. Det jag särskilt tänkt på är motståndet mot denna förändringsprocess, främst i företag och organisationer som är stora och/eller har funnits länge. I det sammanhanget får önskemålet om en snabbare häst en annan betydelse, och denna är mycket eftertraktad av många människor.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Det är onaturligt
Anledningen till att de som levde på Fords tid skulle ha föredragit en snabbare häst framför en bil beror delvis på att vi har ett inbyggt motstånd mot förändring. Som Douglas Adams, mannen bakom Liftarens guide till galaxen beskrev det:
”Allt som finns i världen när du föds är normalt och vanligt, och bara en naturlig del av hur världen fungerar.
Allt som uppfinns mellan du är 15 och 35 är nytt, spännande och revolutionerande, och du kan troligen skapa dig en karriär inom det.
Allting som uppfinns efter du har fyllt 35 är onaturligt.”
Ett samhälle byggt på hästkrafter
Men en annan, och viktigare, orsak är att samhället på den tiden, i början av 1900-talet, i hög grad var uppbyggt kring hästar. Det fanns en helt ekonomi omkring dem, från smeder som skodde hovarna till bönder som odlade deras foder. Det fanns marknader för att köpa och sälja dem, och det fanns förstås ett antal människor som levde på att avla och föda upp hästar. Och sedan fanns företagen och fabrikerna som var beroende av hästar för att kunna transportera varor och annat. Om man slår ihop allt detta ser man att bilen inte bara var resultatet av ny teknologi, den representerade en total omkastning av den existerande infrastrukturen, av hur livet levdes, gemensamma kunskaper och en delad acceptans inför hur världen fungerade.
Om du gillar baseball, som jag gör, ser du kanske likheterna mellan detta och när Sabermetrics dök upp. Detta var ett helt nytt sätt att bedöma spelare och utifrån det sätta ihop lag. Ifall du sett filmen Moneyball med Brad Pitt så handlar den om just detta. Vad som hände när lag började använda detta nya system var att en hel infrastruktur bestående av ledare, scouter och managers som intill den tidpunkten varit ansvariga för spelarutveckling och lagsammansättning ifrågasattes. Intressant nog har denna utveckling på senare tid även dykt upp inom fotbollen.
Exakt samma sak händer i företag som funnits en längre tid. Precis som ett baseballag eller samhället i början av 1900-talet har de ett komplett system, en infrastruktur, som är uppbyggd kring att göra saker på ett visst sätt. Det finns chefer som har klättrat upp till viktiga positioner i detta system, och det finns ett stort antal människor som känner sig trygga och väl till mods med att göra saker på ett visst sätt. Det är inte många anställda i ett företag som har en anledning att önska sig att den existerande ordningen ska förändras eller transformeras. Alla dessa föredrar en snabbare häst, något som kommer att fungera inom ramen för det befintliga systemet, framför en bil som kräver helt nya sätt att arbeta på.
Digital Darwinism – Det räcker med en
Men i slutändan vann ju bilen, och tvingade fram en förändring av vårt samhälle till det vi känner idag. Och samma sak kommer att hända när det gäller att göra användningen av digitala verktyg och metoder till en central del av vad de flesta företag gör. Det kommer att ske av samma orsak som gjorde att bilen vann över hästen – det räcker med att ett företag förändrar en bransch för att resten ska tvingas följa efter eller gå under.
Och det är just det som företag som Uber, AirBnB, Netflix och andra gör idag, de förändrar branscher i grunden och tvingar de företag som redan är där att antingen börja sin egen omvandling eller försvinna. Och detta kan hända i vilken industri som helst. Du kanske tror att den du jobbar i är alldeles för komplex för att kunna råka ut för en omvälvning, men det är den inte.
Här är min poäng: Innan du låter dig nöjas med en snabb häst, acceptera att bilen redan har anlänt och kommer att förändra allting omkring dig i grunden. Om du vill att ditt företag ska överleva och fortsätta utvecklas måste du släppa tömmarna och istället sätta dig bakom ratten.
Vad tycker du?
Håller du med om att företagen måste acceptera de förändringar som digital utveckling tvingar fram, eller kan de överleva ändå? Lämna en kommentar här nedan.
Tack för att du läst så här långt. Om du vill läsa mer så har jag även skrivit om digital transformation här:
Digital transformation i vardagen
Pingback: Palle
Pingback: admin