En dokumenterad strategi gör inte bara att du kan arbeta mer effektivt, den kan också hjälpa dig att undvika kostsamma och onödiga misstag. Berättelsen om blyertspennorna med reklam för knark som delades ut till skolbarn är ett bra exempel på det.
Genom att arbeta med strategi har jag lärt mig att många människor verkligen tycker illa om det. En anledning är rädsla, strategi tvingar dig att göra val och fatta beslut. Jag har skrivit mer om detta i ett annat sammanhang. Men en annan anledning, som är ännu vanligare, är att de tycker att strategiarbete är tråkigt. Det hindrar dem från att komma fram till det roliga, när man får skapa innehåll, brainstorma om webbplatser eller tala om hur man kan skapa engagemang i sociala medier. Varenda gång som jag leder en workshop kring content marketing eller sociala medier, och ger deltagarna uppgifter som har med målgruppsanalys, budskap eller mätpunkter att göra tar det inte många minuter innan någon börjar prata om en jättebra filmidé, en Twitter-kampanj eller att det behövs en podcast.
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
Så varför lägga tid på tråkiga saker som analys, riktlinjer och planering? En viktig anledning är att det hjälper dig att undvika misstag och felsteg som annars kan bli både kostsamma och problematiska. Det är nämligen en avgörande del av strategiarbetet, att tänka igenom konsekvenser, att göra riskanalyser, istället för att rusa in i något som man får anledning att ångra. Låt mig få ge dig ett underbart exempel på vad som händer när man inte gör en ordentlig analys av vad som händer och vart man är på väg: stannar upp ett ögonblick och funderar över vad man håller på med. Ta en titt på den här bilden:
De här pennorna delades ut på en skola utan att någon, vare sig tillverkarna eller de som arbetade på skolan,hade tänkt på vad som skulle hända när de vässades. Det var ett barn som talade om det. Pennorna fick kallas tillbaka och ersättas.
Det är ett perfekt exempel på vad som kan hända när man går rakt in i den kreativa processen utan att ta sig tid att tänka igenom konsekvenser, olika scenarios osv. Om penntillverkarna hade tagit ett steg bakåt och tänkt igenom sin idé hade hela situationen kunnat undvikas. Eller om de hade prövat att vässa pennorna innan dessa skickades iväg. Sunt förnuft hade kunnat spara en hel del pengar, och sunt förnuft är en viktig del av strategiarbetet. Tids nog blir det dags för kreativitet, eller att bygga relationer eller vad det nu är du ser fram emot. Men hoppa inte över strategiarbetet. Det kommer inte bara att påverka ditt innehåll, din webbplats eller det du gör i sociala medier negativt. Att inte ha en ordentlig strategi kan resultera i rejäla ekonomiska smällar.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta strategiskt med content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er att komma igång, t.ex med en workshop eller föreläsning. Kontakta mig direkt för mer information.
Pingback: Mia Lindstam
Pingback: admin