5 nycklar till bra content marketing

Vad är viktigast att tänka på när du skapar innehåll för din content marketing? Det finns mycket att välja på, men här är fem saker som jag tycker är avgörande

Art 4 Vijfgoldenrules1. Lär känna din målgrupp

Att skapa innehåll utan att veta vilken målgrupp man har, och vad som är viktigt för dem, är slöseri med tid och pengar. Du behöver innehåll som tar upp deras problem, ger dem nya insikter och förser dem med relevant information. Om du inte gör det, hur ska du kunna få deras uppmärksamhet? Eller få dem att vilja tillhöra dina kunder?

2. Tydliga budskap

Om du inte vet vad du vill åstadkomma så kommer dina budskap att vara otydliga och vaga. Det enda du uppnår då är att förvirra din målgrupp. Vad du måste göra är att se till att allt ditt innehåll har ett tydligt nästa steg, det som ofta kallas för ett ”Call to Action”. Ett nästa steg kan vara ett köperbjudande, en möjlighet att ladda ned mer information eller börja prenumerera på ett nyhetsbrev, eller att få tala med någon. Det viktiga är att erbjuda kunden ett naturligt nästa steg i köpprocessen. Dessutom, om du inte har ett tydligt nästa steg i ditt innehåll, hur ska du då kunna mäta om det gör sitt jobb?

3. Konsekvent tonalitet

Ta dig tid att slå fast hur ditt innehåll ska låta, alltså vilken tonalitet (Tone of Voice som det också kallas) det ska ha. Det kommer att hjälpa dig på flera sätt. Ditt innehåll får en tydligare avsändare, du talar mer direkt till din målgrupp och du kan ha flera olika innehållsskapare som jobbar samtidigt utan att innehållet börjar spreta.

Om du vill läsa mer om tonalitet så har jag skrivit en hel post om det.

4. Återanvänd innehåll effektivt

Många företag lägger alldeles för mycket pengar på innehåll som bara används i ett enda format och i en enda kanal. Jobba istället utifrån principen att varje gång du tar fram innehåll så ska det resultera i sådant som kan användas i flera kanaler och i flera olika format. Om du t.ex intervjuar en av företagets experter så ska du få med dig rejält med material. Ett tänkbart scenario är att det ger dig text för såväl online som tryck, audio, video, data för infografer, fråga/svar-lista samt en presentation som kan användas vid ett event och postas på Slideshare.

5. Mätpunkter, både på resultat och innehållskvalitet

Mätningar sker ofta som en eftertanke, lagom till det är dags att presentera något för ledningen. Men om du istället tar med dina nyckelmätpunkter (eller som de ofta kallas, KPIer) redan från starten så har du mycket större möjligheter att få fram verkliga resultat. Du kan mäta på om ditt innehåll verkligen konverterar (det är därför du behöver ett call to action), göra jämförelser mellan olika kanaler och även titta på effektiviteten hos olika format.

Där har du mina fem nyckelpunkter. Det finns mer att tänka på och om du vill läsa vidare rekommenderar jag t.ex de här posterna:

Effektivare content marketing med en innehållsplan

Så kommer du igång med content marketing

0 kommentarer på 5 nycklar till bra content marketing

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.