Vem ska ta fram mitt innehåll?

Är det bättre att använda välkända skribenter när man satsar på innehållet i sin e-handel? Den frågan dök nyligen upp på ett frukostseminarium om content marketing, och jag vill gärna ge mitt svar på den.

Det var på ett frukostseminarium Dibs anordnade, på temat content marketing för e-handlare där Christer Pettersson föreläste och även Patrick Muller medverkade, som frågan ställdes.

Som jag ser det beror svaret först och främst beror det förstås på vilket innehåll det är. Vi kan göra en grov uppdelning i tre kategorier av innehåll:

1. Innehåll som svarar på frågor

Det här är den sorts innehåll som beskriver vilken nytta eller glädje en produkt ger, i vilka sammanhang den kan användas, hur man använder den bäst och så vidare. Den här sortens innehåll är det viktigt att du får på plats i din e-handel eftersom det är via det du kan fånga upp potentiella kunder som söker information via t.ex Google eller som ser ett värde i den sortens innehåll när det delas i sociala medier.

Det är också den här sortens innehåll som kan guida din målgrupp genom en köpresa, och därför behöver du se till att det finns i olika storlekare (som i längre och kortare texter, bildspel, filmer) och i olika format (film, ljud, text och grafik). Du kan läsa mer om hur du ska arbeta med olika typer av innehåll här.

För innehåll av den här typen finns det ingen anledning att använda välkända skribenter, utan här handlar det mer om att hitta duktiga skribenter som snabbt kan omvandla dina kunskaper om vad målgruppen vill veta till innehåll som både fungerar bra i sök och i en social kanal. Det finns inget värde i sig att de är välkända. Det är faktiskt viktigare att de kan hjälpa dig ta fram innehåll med god kvalitet och i flera format.

2. Tips från experter

Här talar vi om en annan typ av innehåll. Det ska fortfarande vara sökbart och fungera socialt, men framför allt ska det leverera extra kunskaper, nyttiga tips och råd från någon som verkligen vet vad han/hon pratar om. Här kan det ibland vara rätt att använda en välkänd skribent, men då i betydelsen en expert inom sitt område. Det behöver inte betyda att personen är välkänd som i kändis, utan att den är känd och respekterad av målgruppen. Genom att låta experten synas på din sajt får du del av hans/hennes trovärdighet och varumärke.

Det finns olika sätt att få fram innehåll från den här typen av experter. En del av dem kan du intervjua, andra får du kanske nöja dig med att få ett par citat från. Ibland är de redan aktiva producenter av innehåll, kanske med egna sajter, och då kan du be att få återanvända innehåll de redan tagit fram eller fråga om de kan göra något unikt för dig. Det är dock viktigt att komma ihåg att det ska vara en vinst för båda parter, så du måste ge dem något i retur.

3. Kändisar som ger synlighet

Den tredje sortens innehåll som skulle kunna vara aktuellt här är sådant som kommer från en välkänd person, och med syftet att ge ökad synlighet eller genomslag åt en produkt. I vissa fall kan detta vara värt att betala en rejäl hacka för, men då är det personens kändisskap du får och inte färdigt innehåll.

Det här ligger närmare influencer marketing än content marketing, men det kan ofta finnas ett värde att använda kändisar på samma sätt som du köper reklam – för att få synlighet hos en relevant målgrupp. Ett tips jag har här är att leta mer efter påverkare som har en naturlig koppling till det du säljer. Då kan deras följare vara mer intresserade av att ta del av ditt erbjudande eller innehåll också, vilket inte säkert blir resultatet för en kändis utan koppling – oavsett hur stor följarskara denne har.

Tänk inte skribent – tänk producent

Ett tips som inte har direkt med frågan att göra, men som jag gärna vill ta upp ändå är detta: Det är lätt, precis som formuleringen i frågan visar, att leta efter en skribent. Någon som kan skriva texter med andra ord. Du får bättre utdelning för dina pengar om du kan hitta någon som kan producera fler typer av format. Skriva texter, ta bilder, filma lite och spela in ljud samt göra enklare bildspel eller infografer. Om du har pengarna är det så klart alltid bättre att ta in en specialist, en duktig copywriter eller en bra filmare, men börja hellre med en multi-producent än att bara göra en typ av innehåll.

Slutsatser

Vilken sorts skribent eller snarare innehållsproducent du behöver avgörs alltså av vilken typ av innehåll du behöver, och inte minst hur stor budget du har. Som jag tidigare skrivit i tips till e-handlare tycker jag det är viktigare att börja din content marketing med att svara på frågor din målgrupp och på så sätt utbilda dem till kunder. Det betyder att av de tre typerna av innehåll som jag tar upp här, är den första sorten viktigast, och därmed blir svaret att Nej, du ska inte satsa på välkända skribenter för att fram innehåll, åtminstone inte av den anledningen att de är kända. Ifall de producerar bra innehåll snabbt och inom budget så är det förstås bra att anlita dem.

Om du har frågor eller funderingar kring detta, som e-handlare eller för att du är intresserad av content marketing, lämna en kommentar här eller mejla mig direkt.

Vill du att ditt företag ska sätta igång med content marketing, eller bli ännu bättre på att jobba med det? Jag kan hjälpa er med allt från strategi och planering till genomförande och uppföljning. Kontakta mig för mer information.

0 kommentarer på Vem ska ta fram mitt innehåll?

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.