Vill du lyfta din content marketing? Jag har tre enkla tips som kan hjälpa dig att göra bättre innehåll: Avgränsa, satsa på att bli förstådd samt välj rätt format
Vi vill alla skapa bra content – och det finns gott om tips för hur man kan förbättra sitt innehåll. Men när jag tittar runt ser jag tre grundläggande saker som producenterna av content missar, oavsett vilket format de arbetar i. Därför tänkte jag gå igenom dem här och förklara varför de är så viktiga.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Avgränsa ditt ämne
Mycket av det content som skapas försöker säga alldeles för mycket vid ett och samma tillfälle – och helst till alla. Resultatet blir att man inte säger något som någon kommer att minnas. Lösningen är att våga avgränsa sig.
Det finns ett par olika dimensioner av det här:
Du försöker göra innehåll om ett alltför stort ämne – vilket betyder att din text, video eller podd kommer att bli svår att ta till sig. Om du istället delar upp det du vill ha sagt i olika delar så kommer du att kunna behandla varje del med mycket mer omsorg och därmed bli tydligare. Och tydligheten gör att du blir mer relevant och därmed mer intressant.
En annan dimension är att du vänder dig till en alltför stor målgrupp, vilket återigen gör att du inte kan gå på djupet och verkligen tala till en mottagare på ett värdeskapande sätt. Om du istället vågar välja bort en stor men egentligen inte så relevant grupp till förmån för en mindre, engagerad grupp så kommer ditt innehåll att generera ett mycket bättre resultat.
Se till att mottagaren förstår vad du berättar
När du gör innehåll är det inte bara viktigt att du fokuserar på det som din målgrupp är intresserad av. Du måste också berätta eller beskriva ditt ämne på ett sätt som de kan förstå.
Det finns ett par olika dimensioner här med:
Det faktum att du eller de experter inom företaget som du tar hjälp av har en djup och omfattande kunskap på området betyder inte att alla som kommer att ta del av ditt innehåll har det. Tvärtom. Risken att många av dem inte har någon djupare kunskap alls eller ens önskar skaffa sig den. De vill veta precis så mycket att de kan fatta ett beslut om ni är rätt företag att hjälpa dem. Vilket kräver grundliga kunskaper, förklarade på ett enkelt sätt och precis lagom mycket.
Det här är svårare än det kanske framstår. Ju mer vi behärskar av ett ämne desto svårare är det att förstå var vi måste börja för att en utomstående ska hänga med. Dessutom vill vi berätta så mycket om allt det fantastiska – mycket mer än vad de flesta mottagare är intresserade av. Detta är en av orsakerna till varför det är så viktigt att ha professionella kommunikatörer eller marknadsförare som innehållsproducenter, de vet att de måste vara mottagarens representanter som ställer tydliga frågor om vad som är väsentligt och vad olika saker betyder.
Vilket tar oss in på den andra dimensionen – Att alltför mycket content blir svårbegripligt för att det är fyllt av interna begrepp och resonemang. Sånt som är omöjligt för en utomstående användare att förstå eller av detta är att ditt innehåll inte kan innehålla en massa interna begr
Välj rätt format för vad du vill säga
Lika viktigt som att hitta rätt budskap och Call to action för ditt innehåll är att fundera på vilket format som är det rätta. Det är inte givet att det är text eller video, det kan lika väl vara grafik, bilder eller ljud.
Det är lätt att fastna i en vana här och låta det mesta av det content som produceras vara t.ex text. Om du har undersökt din målgrupp och deras beteende, och fått tydliga tecken på att det är det formatet de föredrar – ja, då har du förstås fattat helt rätt beslut. Men om det är så att du kör på med text, eller video, för att det är det formatet du är mest van att producera innehåll i, då är det inte rätt beslut.
Det finns bara ett sätt att ta reda på vilka format din målgrupp vill ha, och det är att testa olika varianter på dem. Sannolikt visar det sig dessutom att de har olika preferenser beroende på var i en beslutsresa de befinner sig – på samma sätt som många är redo att läsa längre texter. titta på längre videos eller lyssna på längre poddar ju närmare ett beslut de tar sig.
Självklart finns det tekniska och budgetmässiga orsaker till varför de flesta företag producerar mer text än podd eller grafik, men det finns ingen anledning att utesluta ett format innan du undersökt exakt hur svårt eller dyrt det är. Det kan vara så att det är bättre att investera i en video eller en podd än att du producerar fem långa artiklar.
Så gör analysen – både av målgruppens preferens och hur ni kan producera effektivt.
De här tre tipsen har alla det gemensamt att de går att omsätta i praktiken på en gång – utan nya strategier eller budgetrokader. Och det är en viktig insikt i arbetet med content marketing: Små finjusteringar kan ge stora resultat.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Tre sätt du kan göra bättre innehåll i din content marketing