Känns det svårt att producera innehåll för din content marketing? Går det lång tid mellan posterna? Här får du tre tips som jag hoppas kan ändra på det.
Något jag hör allt oftare när jag är ute och föreläser eller pratar content marketing är att jag är väldigt produktiv. Den som säger det fortsätter sedan ofta med att säga något i linje med att hen skulle vilja producera mer innehåll men inte får till det. Detta har fått mig att fundera lite på produktivitet, och hur lätt eller svårt det är att skapa innehåll. Resultatet är tre konkreta tips som jag hoppas du ska ha nytta av:
Var inte så självkritisk
Jag är min egen värsta och största kritiker, men jag låter inte det hindra mig från att skriva eller producera innehåll. Det är bra att vara kritisk, och vilja producera det bästa tänkbara innehållet på ett område eller kring ett ämne. Men du får inte låta det gå så långt att det stoppar dig från att producera. Många gånger är det rädsla för kritik som håller oss tillbaka, men inte heller det är en fullgod anledning att låta bli. Alla kommer inte att hålla med dig, vilket är helt i sin ordning. Och om du får veta att du gjort ett faktafel eller dragit en objektivt sett felaktig slutsats så är det ju bara att korrigera.
Tips: Släpp på självkritiken och satsa istället på att skapa innehåll som hjälper andra. Och kom ihåg att klappa dig själv på axeln då och då
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
Det har redan sagts
Det mesta har redan sagt, men det har inte sagts av dig. Väldigt få av oss får komma med någonting som är helt nytt eller som aldrig tänkts tidigare, men vad vi kan bidra med är vårt unika perspektiv. Och just det kan hjälpa andra att förstå något eller se möjligheter som de inte sett tidigare. Istället för att sträva efter att alltid vara den första att säga eller tänka något eller hela tiden vara den som pekar ut det senaste sena, var den som verkligen hjälper din målgrupp att förstå en fråga.
Tips: Repetition är kunskapens moder. Var inte rädd för att säga det en gång till, på ditt sätt.
Fungerar inte text, pröva något annat
Alla gillar inte att skriva, och alla är inte heller bra på det. Men skriva är inte det enda sättet att skapa värdefullt innehåll. Om du märker att det går lättare att arbeta med bilder, grafik, ljud eller film – gör då det. Om du väl har satt det i ett format så kan det vara lättare för dig eller någon annan att summera det i textform också. Det finns ett par andra fördelar med detta också: Precis som du inte gillar att skriva finns det många som föredrar att lyssna, titta eller ta till sig information på andra sätt. Och det finns större möjligheter till synlighet om du jobbar med andra format än text.
Tips: Hitta ditt eget sätt att uttrycka dig, istället för att bara jobba med det vanligaste.
Fler tips
För fler tips rekommenderar jag verkligen att du läser posten Tid och ork att blogga – experterna tipsar. Där får du bra, konkreta råd från Therese Krupa och Sofia Falk, som ligger bakom succébloggen Hormoner och Hemorrojder. De vet vad de pratar om.
Jag har även skrivit lite om frågan i en post om hur ofta och när man ska posta innehåll. Du hittar mer om detta i boken Content marketing för alla, som jag skrivit tillsammans med Joakim Arhammar.
Om du har frågor eller funderingar kring att producera innehåll, eller om content marketing i allmänhet, välkommen att lämna en kommentar eller meja mig direkt. Ifall ditt företag vill sätta igång med content marketing eller förbättra det ni redan gör kan jag hjälpa er. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.
Pingback: Jeanette
Pingback: admin