Har du funderat på att pröva content marketing, men ännu inte kommit igång. Då ska du läsa vidare, här får du två grundstenar som är nödvändiga för att du ska lyckas.
(Den här posten publicerades först på Meeboxs blogg)
Content marketing, eller innehållsmarknadsföring, går ut på att skapa innehåll som hjälper dina kunder – både de du har och de du vill få. Om du kan ge dem intressanta kunskaper som löser problem eller visar på möjligheter för dem är chansen högre att de i slutändan väljer dig som leverantör. Detta gäller både för konsumenter och för företag, men förutsättningen är förstås att du har bra produkter eller lösningar att erbjuda – annars hjälper inte all marknadsföring i världen.
Innan du börjar fundera på om du ska starta en blogg, börja använda sociala medier eller hur du ska mäta framgången så behöver du ta ett grepp om ditt innehåll. Och då ska du börja här:
1. Utgå från dina kunders problem
För att ta fram innehåll som hjälper dina kunder att lösa problem måste du först känna till vad problemet är. Det bästa sättet att ta reda på det är att prata med dem. Och då inte bara med dem du möter som säljare, utan framför allt de som verkligen jobbar med dina produkter eller skulle kunna göra det. Bjud på en kopp kaffe och be dem berätta eller fråga om du får ställa lite frågor via mejl. Du kan också intervjua dem på nätet, ta del av vad de diskuterar i forum eller grupper och läsa om vad som är på gång inom branschen. På så sätt får du en bild av vad de funderar på. Oavsett om du säljer blöjor eller lyftkranar så styrs dina kunders värld av vad de ser som problem eller möjligheter.
2. Bli en klok rådgivare
Nästa steg är att ställa frågan ”Hur kan min produkt eller tjänst lösa mina kunders problem?” Där har du utgångspunkten för innehållet du skapar. Och kom ihåg att det inte handlar om vad du tycker är viktigt eller intressant, utan vad som hjälper dem bäst. Du ska uppfattas som en klok rådgivare, någon som verkligen kan hjälpa dig att lösa deras problem. Och då måste det verkligen vara deras problem som står i fokus, inte vad du tycker om att prata om. Anledningen till att detta är så viktigt är att de flesta köp idag börjar på nätet i en eller annan form, när kunderna söker information utifrån just att vilja lösa ett problem. Om du ska komma in tidigt i deras köpresa måste de tycka att ditt innehåll verkligen svarar på deras frågor.
Den största anledningen till varför företag inte lyckas med content marketing är att inte de inte skapar innehåll som verkligen svarar på kundernas målgrupp, och därmed inte uppfattas som goda rådgivare. Klarar du av att göra det har du tagit ett stort steg framåt in din innehållsmarknadsföring.
0 kommentarer på Så kommer du igång med content marketing