Så får du fart på produktionen av content – 7 enkla tips

Kämpar du med att skapa innehåll? Har du svårt att få tiden till det att räcka till? Här är sju tips som kan hjälpa dig till bättre resultat

Tidsbrist verkar vara ett av de vanligaste skälen till varför det går trögt med innehållsproduktionen. Det är i alla fall det intryck jag får när jag pratar med marknadsförare i större eller mindre organisationer. Och det är inte svårt att förstå varför det blir så. Den som arbetar med marknadsföring eller kommunikation idag har många olika ansvarsområden, för det mesta flera än vad man kanske mäktar med. Om du utöver allt detta även ska skapa innehåll av hög kvalitet är det inte konstigt att det känns både svårt och motigt.

Men jag har några konkreta förslag du kan ta hjälp av för att bli bättre på att producera innehåll. De kommer inte att ge dig massor med extra tid, men de kan hjälpa dig att använda den tid du har bättre.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

 

1. Skriv ner idéerna när de kommer

Det första och viktigaste rådet är att inte vänta på att du ska få det där perfekta tillfället för att kunna skriva eller filma. Det kommer sällan, så det är bättre att du skaffar dig vanan att skapa innehåll när som helst och var som helst. Det senare är förstås svårare att göra om du ska filma och redigera video, men du kan å andra sidan förbereda så mycket som möjligt så att den tid du har med kameran eller i redigeringen blir effektiv.

 

2. Ta hjälp av verktyg

Det finns gott om verktyg för att göra livet och produktionen enklare. Om du ska skriva eller förbereda content är det bra att ha ett anteckningsverktyg du lätt kan komma åt från datorn, mobilen mm. Planeringen av innehåll kan du t.ex göra i Trello, där det blir lätt för andra att ta del av planeringen också. Och för textproduktion finns det flera specialverktyg där det går lätt att redigera, godkänna mm. Har du inte råd med det så använd Google Docs – det kommer du långt med.

 

3. Hitta ditt bästa format

Under lång tid har det varit så att innehåll mest har producerats genom skrivande – antingen som texter, eller beskrivningar för videos, grafik, ljud. Men om skrivande inte är det du tycker fungerar bäst för dig – hitta ett annat format som du har lättare att producera innehåll i. Känns det mer naturligt att filma dig själv, eller att spela in din röst när du berättar om något – använd det som ditt huvudformat, och skapa sedan annat innehåll genom att flytta över videon eller ljudet till ett annat format (det finns verktyg för sånt med).

 

4. Det behöver inte vara långt – eller så kan det vara jättelångt

Längden på innehåll är också något som ställer till det för många – man tror att t.ex allt man skriver ska vara 1,000 ord och därutöver. Men det behöver inte vara så – istället för att ha ett visst antal tecken eller ord som mål, ta fasta på att få sagt allt det du vill få sagt med din text. Ibland blir det 300 ord, ibland 3,000. Samma sak om du gör video eller podd, fokusera på att få fram ditt budskap, inte på att hålla en bestämd längd.

Själva idéen om att det är bättre med långa texter, korta videos och vad nu trenden är kring poddar utgår från att nå maximal räckvidd. Javisst, Google sägs ha en förkärlek för längre texter, Facebook-publiken måste engageras på ett par sekunder och hoppar av efter en halv minut och så vidare. Men vad tycker egentligen din målgrupp? De kanske vill ha jättekorta texter, som i Seth Godins dagliga blogg som tusentals marknadsförare läser, eller långa, geekiga videos som de i Matt Patt’s Game theory-kanal på YouTube (han har över 12 miljoner följare, så något gör han ju rätt):

 

5. Och det behöver inte vara perfekt heller

För en tid sedan skrev jag om uttrycket ”Done is better than perfect” – det är bättre att bli klar än att eftersträva perfektion – och det tycks ha slagit an hos en hel del människor. Självklart ska vi försöka producera content som är så bra som möjligt, som görs av gott hantverk och som talar till vår målgrupp, men vi måste få ut vårt content också. Bli inte som karaktären i Albert Camus Pesten, som vill skriva den perfekta boken och aldrig blir klar med den första meningen.

 

6. Lär av allt du gör

Ju mer du producerar, desto mer lär du dig vad som tar tid och vad som går snabbt. Har du lätt för att skriva, men svårt att redigera – ja, då vet du vad du ska lägga tid på. Tar dina poddar tid för att du hela tiden måste göra omtagningar – försök då isolera vad det är som går snett. Det kan vara så enkelt som att du behöver placera mikrofonen lite annorlunda. Det är en viktig del av vår utveckling som innehållsproducenter att vi inte bara tittar på slutresultatet, utan även på processen som gjorde att vi fick fram det.

 

7. Sätt en plan

Mitt sista tips låter inte enkelt, men det är absolut det viktigaste – och det behöver inte vara så svårt att förverkliga. Ju mer du planerar kring din innehållsproduktion, desto bättre kommer den att bli. Slå fast vilka ämnen som ska tas upp, vilka mål och målgrupper du har, de format och kanaler du ska jobba med och hur du mäter. Allt detta kommer att hjälpa dig med det konkreta skrivandet, filmandet eller poddandet eftersom du har en solid grund att stå på.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Så får du fart på produktionen av content – 7 enkla tips

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.