Bra content tar ofta tid att producera. Men ibland kan det vara viktigare att få fram innehåll än att vänta tills det är perfekt. Här är några exempel
Det finns ett engelskt uttryck som jag tycker är jättebra ”Done is better than perfect” – det är bättre att bli färdig än att få till den perfekta lösningen. Jag börjar mer och mer se poängen i detta, från att tidigare snarare ha tyckt det motsatta, att det är viktigare att allt man gör har hög kvalitet än att kunna producera snabbt.
Men om man satsar på att allt ska vara perfekt jämt så missar man en viktig aspekt av t.ex content marketing: En del innehåll ska man jobba länge på och verkligen försöka göra så perfekt man bara kan. Medan annat är det viktigaste kriteriet att snabbt få fram det. Där är en långsam, noggrann process snarare till skada än nytta.
Här är fem anledningar till varför det är bra att snabbt få fram något, t.ex content:
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
1. Du kan testa vattnet
Att producera mer omfattande innehåll är en investering både i tid och pengar. Ibland kanske du har en idé som inte är helt färdigtänkt men som du ändå vill testa. Då kan en snabbt gjord text eller video vara ett bra sätt att pröva om idén håller för mer omfattande insatser. Och om den inte ger förväntat resultat så kan du lägga din tid och dina pengar på annat.
2. Förutsättningar förändras
Det du skriver om idag kan vara annorlunda i morgon. I en värld där utvecklingen går allt snabbare är det bättre att skapa innehåll som går lätt och snabbt att uppdatera och förändra. Om du skapar något som är rätt skissartat från början kan du återvända till det vartefter.
3. Det händer nu
Ibland är det viktigare att snabbt kunna komma ut med en artikel eller video än att göra något genomarbetat. Viktiga insikter från en konferens till exempel. Då blir snabbhet plötsligt det främsta kriteriet på kvalitet, och det som ska sägas måste sägas nu.
4. Kanalen kräver det
Sociala medier är ett bra exempel på kanaler som ofta premierar innehåll som känns omedelbart och personligt framför det som är mycket genomarbetat. Det betyder inte att kvalitet är oviktigt, mer att det finns ett kvalitetsbegrepp som är mer anpassat till sociala medier än andra sammanhang. Titta på hur många YouTubers och andra influencers har lärt sig medan de håller på, och trots att de blir allt skickligare tekniskt så har de alltid ett personligt och omedelbart tilltal och snabba leveranser.
5. Ibland är det viktigt att vara först
Det händer inte ofta, i alla fall inte för mig, men ibland är man först med att berätta en story eller att ha en viss vinkel på något som har hänt. Det är dock inte lång tid man har på sig att leverera det man vill ha sagt, så det gäller att vara snabb. Hellre få fram en koncis text eller video än att se någon annan komma först. Detta är ett annat tydligt exempel på att den digitala utvecklingen har skapat en situation där vi inte äger en story i många minuter innan någon annan fångar upp den.
Den andra sidan av myntet
Om du har hittat en del bra argument för att börja producera snabbare så är jag nöjd, Men det är samtidigt viktigt att fråga sig vilken form av content som kommer hjälpa dig nå fram på bästa sätt. Det handlar i hög grad om att studera hur din målgrupp reagerar på olika typer av innehåll.
Vanligtvis finns det ett behov av såväl snabbt och övergripande som djuplodande och mer genomtänkt innehåll. Dessutom kring samma teman och ämnen. Vad målgruppen konsumerar kan i hög grad ha att göra med var de befinner sig i sin research och köpresa.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Ibland är färdigt bättre än perfekt i content marketing