Hur ska marknadsavdelningen och säljavdelningen i ett B2B-företag kunna samarbeta bättre och på så sätt bidra till ökad försäljning? Det var ämnet för ett samtal mellan Alexander Slotte och mig nyligen
Jag var nyligen med i en av Alexander Slottes livesändningar på LinkedIn, och vi pratade om hur man kan synka sälj och marknad bättre. Lite längre ned hittar du hela sändningen, som jag tyckte innehöll en del intressanta lösningar och idéer. Framför allt gillade jag ett förslag Alexander hade om att jobba mer teambaserat, t.ex gentemot en kund eller marknad. Då skulle man även kunna sätta ihop team med skiftande kompetenser, och förändra dessa över tid.
Frågan är ju långt ifrån ny, och har stötts och blötts i det oändliga. Men det finns också en ny dimension som gör ämnet mer relevant än någonsin: Den digitala utvecklingen och inte minst Covid har gjort det än viktigare att B2B-företag tar fram innehåll som hjälper säljarna. Men många B2B-företag har svårt att göra det regelbundet. Det kan t.ex bero på sälj och marknad inte är i synk, eller att man inte har en plan för vilket innehåll som behövs. Men de här hindren, och andra, går att lösa så man får fram content regelbundet och i olika format.
Min syn på saken är att sälj och marknad måste jobba tätt tillsammans, helst som en enda avdelning eller team. Och om det inte fungerar av praktiska skäl så i alla fall med gemensamma ansvar och mål. Anledningen till det är att köpresan idag består av kontinuerliga touchpoints, digitala såväl som i direkta kontakter, och dessa måste överensstämma och backa upp varandra. Eller för att säga det på ett annat sätt, alla budskap som förmedlas genom köpresan måste vara synliga och kommunicerade i digitala kanaler och enskilda möten.
Tre sätt sälj och marknad kan bli bättre på att jobba ihop
Min utgångspunkt för vårt samtal var att jag ville ge tre konkreta tips ur mitt perspektiv som marknadsförare för hur sälj och marknad kan komma närmare:
1. Lära av varandra
Marknadsförare behöver lära sig mer om kunder och prospects. Om hur köpprocesser fungerar och hur köpresan ser ut. Och säljare behöver lära sig mer om hur digitala kanaler och aktiviteter fungerar, vad som är bra innehåll och vilka olika möjligheter som finns att använda det. Bägge parter behöver stötta varandra och jobba nära genom hela köpresan. Slutresultatet blir bättre försäljning, bättre marknadsföring samt ökad effektivitet.
2. Göra rätt content
En mycket konkret sak som säljare och marknadsförare kan samarbeta kring är det innehåll som tas fram. Content för allt från webbplatsen och marketing automation till sociala medier och säljarnas eget arbete med social selling. Genom att arbeta tillsammans blir både kvaliteten högre och effektiviteten större i det som tas fram.
En orsak till att Alexander bjöd in mig är att jag skrivit Contenthandboken, som just ger konkreta tips om hur man kan göra innehåll för olika behov och i olika format (video, text, ljud och bild bl.a). Du kan läsa mer om den här
3. Jobba tillsammans genom hela köpresan
Min erfarenhet är att kraven på marknadsförare ofta handlar om att de ska generera fler leads, och därför fokuserar på början av köpresan eller toppen av tratten. Men det är viktigt att inte bara ha bra leads, det är även avgörande att skapa content som hjälper till genom hela köpresan. Samma sak med aktiviteter. Och för att detta ska fungera krävs det att sälj och marknad jobbar tätt ihop.
Samtal på LinkedIn
Här har du samtalet som Alexander och jag förde på LinkedIn:
Jag har ett sista tips:
Ta hjälp av ett proffs!
Om du tycker det vore en bra ide om sälj och marknad på ditt företag jobbade tätare ihop, men du har svårt att få dem dit – en bra början kan vara att ta in någon utifrån som hjälper er att komma igång. På så sätt får du också lite stöd från någon med större erfarenhet.
Låt mig hjälpa dig. Jag har stor erfarenhet av att hjälpa B2B-företag att jobba mer effektivt med sin content eller inbound marketing. Jag kan hjälpa dig att få en bra start på ditt nya arbete.
Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.
0 kommentarer på Hur kan säljare och marknadsförare jobba bättre ihop?