Gitarrtillverkaren Martin Guitars uppmärksammar hundraårsjubileet för sin ikoniska modell The Dreadnought med en sevärd film. Ett mycket bra exempel på content marketing.
Att använda historia i content marketing är något jag skrivit om tidigare. Det är en värdefull tillgång som verkligen kan fördjupa relationen mellan företaget och målgruppen.
Martin Guitars har tagit fasta på sin egen historia på ett utmärkt sätt med dokumentären The Ballad of the Dreadnought. I den berättar de historien om hur en av deras gitarrmodeller kom till och utvecklades genom olika musikstilar och epoker. Det är en spännande berättelse även för den som inte är intresserad av gitarrer, inte minst för att de till största delen låter musiker och musikhistoriker stå för berättandet.
Lärdomar för företag
Du kanske arbetar med produkter som känns mindre filmvänliga och spännande än akustiska gitarrer, men det finns flera saker du kan ta med dig från Martins film:
1. Våga använda din historia – Det självklara först: Ditt företag och det ni gör har en historia som är värd att berätta, och en målgrupp som vill höra mer om den. Detta gäller för alla företag.
2. Våga gå på djupet – Martin-filmen borrar ned sig i detaljerna, för det är där de verkliga fansen blir intresserade. Undvik att göra något som är lättuggat och ytligt.
3. Låt andra stå för berättandet – Ditt innehåll blir både bättre och mer trovärdigt om du låter kunder, experter och andra komma till tals.
4. Satsa på annat än text – Även om du inte vill välja film så finns det många andra sätt att berätta en historia, t.ex med bildspel eller infografer. Text är bra, men du har mycket att vinna på att blanda formaten.
Har du frågor eller funderingar kring innehåll och content marketing? Lämna en kommentar här nedan, eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.
0 kommentarer på Historien om en gitarr