Med en innehållsplan kan du jobba effektivt och långsiktigt med content marketing. Och du slipper stressa fram innehåll i sista minuten.
(Denna post publicerades först på Meeboxs blogg)
Det är lätt att börja med content marketing, innehållsmarknadsföring, men svårare att hålla igång det under en längre tid. För att lyckas är det dock precis det du måste göra, content marketing ger sällan snabba effekter. Istället handlar det om att regelbundet leverera innehåll som är värdefullt för dina kunder, så att de tar lyssnar på dig innan de fattar sina köpbeslut.
Ett sätt att se till att du kan jobba effektivt och långsiktigt med content marketing är att du gör en innehållsplan. Då slipper du sitta varje vecka och försöka komma på vad vilket innehåll du ska ta fram. Istället har du en plan som du kan följa. Så här kan du lägga upp den:
1. Starta ett redaktionsråd
Om ditt företag är uppdelat i flera avdelningar eller delar kan det vara svårt att veta vad alla gör. Därför kan du samla ihop produktägare, säljare och andra i ett redaktionsråd som träffas regelbundet och skapar en bild av vad som är på gång. Det kan vara allt från produktsläpp till viktiga event, där det gäller att ha rätt innehåll framme i god tid.
2. Planera både på lång och kort sikt
Tillsammans med redaktionsrådet kan du göra en årsplanering, som hänger ihop med marknadsplaner och annat. Då vet du i grova drag vilka huvudaktiviteterna är under året, och när du måste ha innehåll färdigt. Det är viktigt att du får veta vad som ska hända i köpta kanaler också, som banners, annonser osv, så att det inte händer helt andra saker där.
I nästa steg kan du bryta ned årsplanen i kvartals- eller månadsplaner, där du fyller på med innehåll och justerar allt eftersom du kommer närmare inpå en period. En del saker kommer alltid att hända i sista minuten, men på det här sättet har du planerat i god tid för det mesta som händer under året.
3. Ta med alla kanaler i planen
När du gör din planering, se till att den täcker alla kanaler ditt företag har. Webbplatsen, nyhetsbrevet, kundtidningen och så vidare. Då slipper du ett mycket vanligt problem i mång företag, att man tar fram innehåll som bara används en gång i en kanal. Det kostar pengar. Du vill istället se till att allt innehåll som tas fram används i så många kanaler som möjligt.
Med en innehållsplan blir det också lättare att använda samma innehåll flera gånger, t.ex i sociala medier. Den hjälper dig också att planera vad du ska göra där på veckobasis, så att du kan förbereda dina poster i god tid.
Hur ska då en innehållsplan se ut? Det kan skilja sig mycket från företag till företag. Här är ett exempel på en årsplan:
0 kommentarer på Effektivare content marketing med en innehållsplan