Dåligt självförtroende – ett hinder för bra content marketing?

Är det ditt eget huvud som stoppar dig från att göra riktigt bra innehåll? Och vad kan du i så fall göra åt det

Jag läste en bloggpost av Ann Handley nyligen, med titeln ”Is your marketing mediocre?” . I den listade hon flera faktorer som kan bidra till att vi gör medelmåttig marknadsföring, t.ex att vi använder samma tilltal och språk som alla andra eller att vi försöker tilltala en så stor grupp som möjligt. Och den kanske allra viktigaste – att vi producerar innehåll utan att ha något klart syfte med det.

Allt det här är saker vi känner igen, och säkert gjort oss skyldiga till någon gång. Jag vet att jag har det i alla fall.

Men det kan finnas en större anledning till att det blir så här – att vi gör likriktat, ogenomtänkt eller tråkigt innehåll. Och det är att vi saknar självförtroende att göra innehåll som är det motsatta – som har sin egen röst, ett tydligt syfte och är lätt att ta till sig till och agera på.

Det blir lättare att göra innehåll som är good enough. Det är lättare att göra innehåll som påminner om det vi alltid gjort. Det är lättare att göra innehåll som pratar produktfördelar än försöker hjälpa målgruppen att bli bättre. Det är lättare att göra innehåll som alla på jobbet kommer att tycka är viktigt än att försöka ta reda på vad kunden egentligen vill veta mer om.

Och så vidare

Bristen på självförtroende får oss att välja en enklare väg, att göra sämre innehåll. Känner du igen dig?

Om du gör det har jag tre tips på hur du kan bryta den här negativa utvecklingen:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Lita på din kapacitet

Det här är det viktigaste. Dåligt självförtroende kommer i hög grad från att vi inte litar på vår egen talang eller förmåga att göra bra saker. För oss marknadsförare kan det handla om att vi inte tror vi kan göra bra innehåll, men det kan även vara för att vi möts av motstånd från andra delar av verksamheten som vill ha ett större fokus på försäljning, produktinformation och så vidare.

Här tror jag det bästa vi kan göra är att testa våra idéer för att på så sätt få lite insikter vi kan utgå ifrån. Istället för att ta för givet att vår idé inte kommer att fungera eller göra ännu ett stycke content som lyfter fram fördelar med en produkt – testa din idé. Det går fortfarande att göra allt det där andra som känns tryggt och vant.

Låt dig inspireras

Vilka innehållsproducenter ser du upp till? Det är viktigt att bli inspirerad och ta del av verkligt bra saker som andra gör. För egen del är jag ett stort fan av den engelska B2B content marketing-byrån Velocity Partners. De gör bra innehåll, både åt sina kunder och på sin egen sajt.

Läs gärna den här artikeln av Doug Kessler, en av de stora namnen i content marketing, som både lyfter fördelarna med tone of voice och visar att företag även behöver göra tydliga ställningstaganden.

Och här är en gedigen djupdykning de gjorde för Sprint kring 5G-teknologin inom kommunikation 

Båda två representerar bra content för mig, och något vi kan bli inspirerade av.

Öva

Mitt självförtroende blir bättre ju mer jag tränar på att göra innehåll. Jag tror det är på samma sätt med ditt. Ju mer jag får möjlighet att arbeta med att ta fram innehåll ju mer benägen blir jag att testa nytt och göra annorlunda. Och ju mindre tid, desto större är risken att jag gör samma sak igen och igen (och då inte för att det är viktigt att upprepa samma budskap för att få det att fastna, utan för att jag inte kommer på något bättre att göra).

 

Det bästa sättet att övervinna dåligt självförtroende är att inte lyssna på det utan bara göra, testa och låta sig inspireras.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Dåligt självförtroende – ett hinder för bra content marketing?

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.