Hur mycket skulle du betala för din favorit-app?

Vilka appar är så viktiga för dig att du skulle kunna tänka dig att betala för dem, och vad skulle du vara villig att betala? En ny undersökning har ställt de frågorna

De flesta appar vi använder är gratis, och vi funderar sällan ens ett ögonblick på hur mycket vi skulle vara villiga att betala för dem. Men det är en intressant fråga att reflektera över – vilka av de appar du använder skulle du vara beredd att betala för och i så fall hur mycket?

En undersökning från McGuffin Group har gjort just detta, man frågade över 2000 konsumernter vilka appar de skulle kunna tänka sig att betala för och vilken summa per månad. En del av resultaten överrraskade mig, kanske blir även du förvånad.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Så här ser resultatet ut:

Nästan 90% av WhatsApps användare skulle kunna tänka sig att betala en slant (2,38 dollar per månad). Detta kan ställas mot t.ex Messenger, som ”bara” 66% kunde tänka sig att lägga pengar på (2,52 dollar per månad). Någonstans mitt emellan hamnar Snapchat med 77% (1,89 USD/m).

Det är ett skutt ned till nästa block av appar man är villig att betala för. Google Maps, Drive och Translate, LinkedIn samt Facetime ligger alla kring 78-79%. Men där hittar vi å andra sidan en större summa de tillfrågade är beredda att lägga – 3,48 dollar per månad för Google Maps.

Allra högst dollarvärde har dock YouTube, som man kan tänka sig att lägga över 4 dollar per månad för, och det är över 70% som känner så.

Några andra intressanta saker från studien: Kvinnor kan tänka sig att betala 20% mer för Google Maps, Facebook och Pinterest än män. Och millennials (födda mellan 1980 och 2000 ca) skulle betala 78% mer för Instagram och 42% mer för Google Maps än baby boomers (födda mellan 1946-1964 ca).

 

Vad som förvånade mig

Att YouTube skulle hamna rätt högt i betalviljan tycker jag inte är överraskande, den används av nästan alla generationer och för såväk underhållning som utbildning.

Men att däremot WhatsApp skulle hamna så högt var verkligen inget jag trott. Det finns en starkare lojalitet mot meddelandeappen än dess konkurrenter, det är uppenbart.

En annan sak som förvånade mig är att betalviljan inte var ännu högre för nytto-appar som Google Maps, Drive och Translate. Här är min enkla spaning – alla de här fantastiska apparna som gör vårt liv så mycket lättare har kommit så snabbt och aldrig kostat något, så vi konsumenter har aldrig behövt reflektera varken över deras värde eller hur vi skulle klara oss utan dem.

Vad tror du?

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Hur mycket skulle du betala för din favorit-app?

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.