Content marketing – inte bara text

Det finns sedan länge en föreställning om att content marketing enbart eller till största delen handlar om att publicera texter. Detta är fel, det är lika mycket content marketing att göra film, podcasts, infografer eller bilder.

Den här felaktiga föreställningen dyker upp gång på gång, och jag såg den på nytt senast idag. Vad den bottnar i är svårt att säga – kanske hänger det ihop med att blogg och bloggande har varit en så stor del av upplägget för t.ex Copyblogger, HubSpot och liknande företag.

Metod, inte format

Content marketing är en metod för marknadsföring. Med hjälp av värdeskapande innehåll skaffar vi oss tillträde till våra kunders köpresor och medvetande. Uppdatering: Efter en kommentar att det saknas beskrivning av vad jag menar med metod länkar jag till en tidigare post, med min definition av content marketing.

Text är å andra sidan ett format. En innehållstyp bland många andra. Det är en sanning inom content marketing att vi bör eftersträva att arbeta med flera olika format. För att skapa omväxling, för att våra målgrupper har olika preferenser och helt enkelt för att vissa budskap eller berättelser fungerar bättre i ett visst format. Föreställ dig Volvos Epic split som en text eller en podcast förstår du vad jag menar.

Så när någon säger att content marketing är lika med text så blandar de ihop en metod med ett format. Äpplen och päron.

boromir cm

Visuellt kliver fram

På senare år har vi sett mer visuellt innehåll ta plats i vår content marketing-mix. Det kan vara infografer, bilder, slideshows eller film. Det finns flera orsaker till det.

För det första finns det en bredare trend, framför allt inom sociala mediet, med fler och fler kanaler fokuserade på bild/film. Instagram, Vine och Snapchat för att ta de mest kända exemplen. Sedan tidigare har vi YouTube, och under det senaste året har Facebook etablerat sig som en större spelare inom video.

För det andra så finns det numera bättre uppkopplingar och bandbredd för att det ska vara enkelt och attraktivt för många användare att ta del av film, bild mm. Oavsett om vi använder en smartphone, en tablet eller en desk/laptop så är visuellt innehåll lätt att komma åt och konsumera.

Föga överraskande tror många att video kommer att få sitt stora genombrott under 2016. De kan mycket väl ha rätt.

wonka cm

Metodiken förändras inte

Att visuella format kliver fram påverkar inte content marketing som metod. Ett företag som enbart producerade filmer, bilder och grafiskt material skulle fortfarande hålla på med content marketing om deras mål var att ta plats i sin målgrupps köpresa och medvetande genom relevant innehåll.

Ta till exempel Marriot, som tycks satsa allt mer på filmad storytelling som en bärande del i sin content marketing:

Eller AirBnB som mycket framgångsrikt jobbat med film och bild. Det är fortfarande content marketing de ägnar sig åt.

 

Vad du ska ta med dig

Det enda som har någon verklig betydelse när det gäller olika format är vad som ger bäst resultat. Och det kan skilja sig från företag till företag eller bransch till bransch. Det är din uppgift att ta redan på vad som fungerar bäst med just dina kunder. Märker du att de reagerar positivt på filmer, bilder och annat visuellt innehåll – då är det den sortens innehåll du ska jobba med.

Att du arbetar med mer film och mindre text betyder inte att du slutat göra content marketing.

Och det faktum att utvecklingen går mot mer visuellt innehåll betyder inte att content marketing har spelat ut sin roll eller håller på att ersättas av något annat. Den dagen kommer säkert, men då beror det inte på att ett eller flera format tar större plats.

matrix cm

 

Om du har frågor eller funderingar om visuellt innehåll, eller något annat inom content marketing, lämna en kommentar eller kontakta mig direkt. Ifall du vill komma igång med ditt företags content marketing, eller att utveckla den, så kan jag hjälpa dig. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.

2 kommentarer på Content marketing – inte bara text

  1. Pingback: No method!?

    • Pingback: admin

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.