Nya siffror från USA visar att många B2B-företag fortfarande saknar en dokumenterad och implementerad strategi för sin content marketing. Och det får konsekvenser för hur effektiva de är.
Årets undersökning om läget inom B2B-content marketing i USA har kommit från Content Marketing Institute och MarketingProfs. Den visar bland mycket annat att många företag fortfarande inte har en dokumenterad strategi för sitt arbete med content marketing. Samt att hur väl en strategi fungerar, i de fall det finns en sådan, i hög grad varierar.
37% har en strategi
Enligt undersökningen svarade 37% av de B2B-företag som svarat att de hade en dokumenterad strategi för sin content marketing. Över 40% svarade att de hade en strategi, men den var inte dokumenterad. Och över 20% svarade att de inte hade någon. Sammanlagt saknar alltså över 60% av de B2B-företag som svarat en ordentlig strategi för sin content marketing.
Om vi tittar tillbaka ett år så såg det ut så här:
Ökningen av företag med en dokumenterad strategi är enbart 5%. En gissning är den ökningen motsvaras av den 7% minskningen bland företag som då hade en odokumenterad strategi. Medan siffrorna för de företag som helt saknar strategi är ungefär desamma.
Det har sagt många gånger förut att avsaknaden av en dokumenterad strategi är den vanligaste orsaken till att satsningar på content marketing misslyckas. Ändå tycks motståndet mot att ta fram och implementera en strategi fortfarande vara stort.
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
Effektiviteten har ökat
När det gäller effektiviteten i deras strategi svarade företagen så här:
Kring 70% ansåg att de hade blivit mycket eller delvis mer effektiva, medan 23% ansåg att de var på ungefär samma nivå som för ett år sedan. Mycket positiva resultat, de visar verkligen att en dokumenterad strategi ger konkreta resultat.
Här kan du få hjälp med att ta fram en dokumenterad content marketing-strategi för ditt företag?
Slutsatser
Alltför många B2B-företag saknar fortfarande en dokumenterad strategi för sin content marketing. Lägger man ihop siffrorna för de som saknar en helt eller inte har dokumenterat den hamnar vi på över 60%. Detta är inte bra.
Att de företag som har en strategi tycker att den har gjort dem mycket eller delvis effektiva är det främsta argumentet för varför det är bra att investera i att ta fram och implementera en strategi.
Några andra skäl för att skapa en dokumenterad och implementerad strategi är att
Den hjälper dig att arbeta långsiktigt
Som du ser på toppbilden svarade 73% att deras strategi inkluderade en plan för att inte betrakta aktiviteten som en avgränsad kampanj. Content marketing, som det ofta sägs, är ett maraton, inte en sprint. En strategi hjälper dig att orka hela vägen.
Den sparar pengar
Utan en plan för vilket innehåll som skas tas fram, för vem och i vilka format/kanaler springer kostnaderna lätt iväg. En strategi hjälper dig att ta fram rätt innehåll, och att använda det maximalt.
Den hjälper dig att mäta
Om du inte har tydliga syften och mål med din content marketing blir det omöjligt att ta reda på om den går bra eller dåligt. En strategi talar om både vad som ska mätas och hur du gör det.
Mitt bästa tips till dig som vill att ditt företag ska arbeta med content marketing eller gör det bättre är alltså att se till att ni har en dokumenterad och implementerad strategi. Det är ett mycket viktigt första steg.
Har du frågor eller funderingar kring content marketing-strategi, lämna en kommentar här nedan eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.
0 kommentarer på B2B-content marketing – strategi fortfarande utmaning