Vad är egentligen content marketing? Och vad är inte content marketing? I takt med att allt fler använder, producerar och talar om det riskerar vi att få en definition som är så utslätad att vad som helst kan passa in.
Jag såg den här bilden på LinkedIn idag, med rubriken ”Brilliant content marketing”. Min omedelbara reaktion var att nej, detta är inte content marketing.
Det är bra. Det är roligt. Och det är definitivt marknadsföring. Men det är inte content marketing. Av två skäl:
1. Så här låter min definition av vad content marketing är: Det är innehåll som är relevant och värdefullt för en identifierad målgrupp. Målet är att bidra till försäljning genom att hjälpa målgruppen att lösa problem, se nya möjligheter eller bli inspirerade.
Det är en definition som, föga överraskande, ligger nära Content Marketing Institutes definition: ”Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”
Så min första invändning är att kampanjen på bilden inte tillför en definierad målgrupp något värde. Den roar och underhåller, men löser inga problem eller inspirerar.
2. Content marketing äger enligt mig rum i ägda kanaler (och i detta sammanhang räknar jag in sociala medier). Om samma innehåll förekommer i köpt media eller förtjänad media är det inte content marketing, utan t.ex native advertising. Kampanjen på bilden äger rum i köpt media.
Så där har du mina invändningar. Vad tycker du?
Avsändaren för kampanjen på bilden är en radiostation, och det finns faktiskt bra exempel på content marketing från just radiostationer i Storbritannien. Det första är en artikel om sista konserten för kända band/artister – Final curtain. Och det andra är en historik över klassisk musik berättad i form av gif:ar på katter – den ultimata internet-kopplingen. Båda kommer från samma källa, Global Radio.
0 kommentarer på Är detta Content Marketing?