Dina kunder och prospects vill känna att det finns verkliga människor bakom det innehåll ditt företag tar fram. Här är sju tips som kan hjälpa dig göra innehåll som är mer mänskligt för content marketing eller inbound marketing
Har du någon gång hört att det är viktigt att göra innehåll som känns som det kommer från en människa? Det är ett vanligt uttalande inom content marketing, inbound marketing, sociala medier mm. Orsaken är förstås att vi vet att människor reagerar mer positivt på budskap som känns som de kommer från verkliga människor, och inte någon anonym avsändare som vi inte vet något om.
Det handlar inte bara om att vi vill se en människa som författare, filmare eller fotograf av det content vi tar del av. Framför allt handlar det om att vi vill känna att det är så medan vi läser, tittar eller lyssnar på innehållet.
Men det är en sak att säga att vi vill göra content som känns som det kommer från en verklig människa. Det är betydligt svårare att komma fram till hur man gör detta. Vad är det som kan göra vårt innehåll mera mänskligt?
I den här texten kommer du att få sju konkreta tips på hur du kan arbeta med ditt innehåll för att mottagaren ska känna att det kommer från en människa. Sju förslag på hur du kan ersätta det opersonliga och automatiska med ord och bilder som känns som de kommer från människor av kött och blod. De här tipsen fungerar lika bra oavsett om du skriver, ritar, filmar eller fotar ditt innehåll.
Redo? Här kommer de!
1. Använd ditt vanliga språk.
Krångla inte till det! Om du skriver en text, gör den inte svår att förstå genom att ta till komplicerade ord, långa meningar eller konstiga förkortningar. Samma sak om du filmar eller jobbar med grafik – berätta en sak i taget med ord som dina mottagare kan begripa. Självklart kan du fortfarande använda facktermer, men förklara dem om det finns en chans att mottagaren inte känner till dem. Och undvik interna begrepp och förkortningar.
En text eller annat innehåll som är lätt att förstå är det främsta kriteriet på att vara mera mänsklig. , men vi tar bort eller förklarar dem när vi verkligen vill bli förstådda, Gör likadant här.
2. Dela egna erfarenheter
Genom att ge personliga exempel eller referenser känns ditt innehåll mer äkta. Berätta om något som har hänt dig, även om det inte har en direkt koppling till ditt ämne – på så sätt skapar du ett band mellan dig och mottagaren.
Eller referera till något som är viktigt just för dig, och som ger en bättre bild av dig som människa. Det kan handla om sport, naturupplevelser, en måltid. Du kan dela ett minne, en händelse, en plats som betyder något för dig. Alla såna detaljer ger oss en tydligare bild av dig, och visar att du är en riktig människa.
3. Vänd dig direkt till din mottagare.
Om du satt öga mot öga med den som läser din text eller ser din film skulle du inte bara mala på. Du skulle stanna upp, kontrollera att mottagaren hängde med, upprepa något som är viktigt för dig med lite andra ord, försöka hitta flera exempel och så vidare. Framför allt skulle du stanna upp, kolla att det du vill få fram landar rätt, och lämna pauser för att den andra personen ska kunna ta till sig det du säger.
Du kan göra likadant i ditt innehåll. Dels genom att skapa luft mellan stycken och avsnitt, dels genom att gå igenom viktiga delar av ditt budskap och använda andra ord eller beskrivningar. Bägge delarna gör att ditt innehåll känns mer mänskligt och inkännande.
4. Visa att du vill lyssna
När du skriver eller filmar kan du bjuda in den som ska läsa eller titta på olika sätt. Du kan till exempel ställa frågor, eller lägga in ett avsnitt som är mer reflekterande. Du kan till och med presentera lite motargument mot det du vill förmedla för att göra det du berättar mera trovärdigt.
Även om den som läser eller tittar inte kan ställa frågor till dig direkt så får möjligheten dem att reflektera över vad de vill veta mer om, och det är ett bra sätt att få dem att känna sig mer engagerade.
5. Berätta vad du tycker
Det finns en inbiten föreställning hela vägen från skolan om att vi ska skriva objektivt, inte ta ställning eller lyfta någon åsikt förrän i slutet. Detta fungerar utmärkt i uppsatser, men inte inom marknadsföring. Här ska du dela med dig av vad du tycker, och stå för något hela vägen. Det får ditt innehåll att kännas mer äkta och representativt. Du tror på något.
Självklart ska du inte utelämna viktig information, och det blir mer trovärdigt om du beskriver ett område så tydligt som möjligt. Men håll inte igen på dina åsikter eller hur du ser på en frågan. Det hjälper ditt innehåll att nå fram.
6. Säg inte för mycket
Det är frestande att vilja berätta allt vi vet på en gång. Men så fungerar inte en konversation. Så dränk inte din mottagare i en flod av argument och åsikter.
Berätta lite i taget. Skapa nyfikenhet och intresse. Det hjälper också din mottagare att lättare förstå och ta till sig vad du menar.
7. Gör din mottagare klokare
I valet mellan att få min mottagare att känna att hen har lärt sig något eller tycka att jag är smart väljer jag alltid det första.
Du kan säga eller skriva massor med fantastiska saker som kommer att imponera på dina mottagare, men om du istället kan få dem att känna att de har blivit lite smartare så vinner du i längden.
Vad du ska ta med dig
Där har du sju tips om hur du kan arbeta med ditt innehåll för att mottagaren ska känna att det kommer från en människa. Som hjälper dig att låta mer personlig och mindre distanserad. Och som sagt, de här tipsen fungerar lika bra oavsett om du skriver, ritar, filmar eller fotar ditt innehåll.
Genom att skapa innehåll som känns äkta och mänskligt kommer ditt företag inte bara att få fler personer som tar del av vad ni gör. Ni kommer även att skapa starkare band till dem och bygga en starkare position. Vilket i slutändan kommer att hjälpa er att sälja mer.
Hur komplexa och svåra produkter ni säljer vill era kunder alltid känna att det finns verkliga människor som de kan kommunicera med bakom era lösningar.
Ta hjälp för att komma igång!
Känns det svårt att komma igång, eller vill du ha hjälp med hur du ska tänka kring din innehållsproduktion? Jag kan hjälpa dig både med både planer och produktion. Jag har stor erfarenhet av att hjälpa både små och medelstora B2B-företag med deras marknadsföring, och särskilt content eller inbound marketing. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på 7 sätt att göra ditt content mera mänskligt