Läser du trendspaningar för att ta reda på vad du ska göra annorlunda nästa år? Här är ett bättre alternativ, fem konkreta tips som kan förbättra din innehållsmarknadsföring
Det börjar dra ihop sig – snart är det inte längre 2019 utan ett helt nytt år. Ja, till och med ett helt nytt årtionde. Trendspaningarna står som vanligt som spön i backen när det gäller både content marketing och all annan marknadsföring – men jag tänkte göra det lite lättare för dig genom att bara lyfta fem saker som du kan sätta igång med efter julledigheten och som inte är omvälvande. De är definitivt görbara, och genom att ta in dem kan du lyfta ditt content-arbete en hel del.
Redo? Då kör vi:
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
Satsa mer på video
Rörligt innehåll fortsätter att växa på bekostnad av framför allt text, och jag ser inga tecken på att detta skulle vända under 2020. Samtidigt får vi allt fler bra och användarvänliga verktyg som gör det lättare att producera video för vardagsbruk.
Det finns med andra ord flera goda skäl till varför du både bör och kan satsa mer på video under nästa år. Både mer ambitiösa projekt med duktiga filmskapare och de vardagliga filmerna du producerar själv – som intervjuer och explainer videos.
Oavsett vilken typ av företag du jobbar på, eller gentemot vilka målgrupper, kommer du att ha nytta av att göra mer video.
Integrera Stories i din produktion
Stories har funnits på Instagram sedan 2016, och innan dess fanns förstås förlagan på Snapchat. Idag finns de dessutom på Facebook, Messenger med flera. Det är det snabbast växande formatet, och din möjlighet att nå fram till dina målgrupper är större via Stories än via det vanliga flödet.
Så det finns all anledning att använda Stories, men trots detta ser jag många företag som inte alls gör det – inte ens någon gång ibland. Om du jobbar på ett sådant företag tycker jag ni ska tänka om snabbt. Stories är här för att stanna, och växa – det kommer inte att avta,
Hitta ett sätt att få med Stories i din innehållsplanering och produktion, det kommer att hjälpa dig bli bättre på en av de viktigaste content-formerna framåt.
Lär dig av TikTok
På samma sätt som Snapchat revolutionerade sociala medier för några år sedan, med filter, linser och en massa annat som är standard i alla nätverk idag (nästan) så tror jag att TikTok kommer att spela en liknande roll framöver. Även om det säkert känns som en kanal du inte bör prioritera så kan det vara klokt att redan nu lära sig hur de korta videos som sprids bland allt fler över hela världen görs.
Det är alltså väl värt att lära sig TikTok redan idag för att förstå hur många digitala kanaler kommer att utvecklas när de låter sig inspireras av kortvideoappen.
Gå på djupet i texter
Utvecklingen på textområdet talar sitt tydliga språk, generellt ökar artiklar och bloggposter i längd. Det kan finnas flera orsaker, men en av de viktigaste är säkert att de flesta människor tröttnat på korta och ytliga texter som inte säger så mycket.
Vi vill alla ha substans, någonting som kan förklara världen omkring oss och berätta om intressanta saker. Och det kräver längre, mer inträngande texter. Så väj inte för att skriva långt, du kommer att ha intresserade läsare.
Titta närmare på poddar
Podcasts är det nya svarta, och alla ska ha en. Vi har sett en del mindre lyckade exempel på det nyligen, men trots det tycker jag att det är en god idé att fundera över om det kan vara något för ditt företag.
Det finns några mycket stora fördelar med poddar: Du kan lyssna till dem medan du gör något annat, kör bil t.ex. Och poddformatet är så mycket mer än två personer som sitter och pratar en lång stund. Det går att göra olika inslag, samla fler personer till en diskussion, köra live från event mm.
Jag tror flera företag kan nå fram till sina målgrupper med en genomtänkt podcast.
Där har du de fem tipsen. Det finns många fler, men tar du tag i de här så har du flyttat fram ställningarna en bra bit 2020.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på 5 tips för bättre content marketing 2020