Just för dig som jobbar med content eller inbound marketing och har fått nog av alla krav på att göra bra innehåll så kommer nu lösningen. Här är elva garanterat effektiva sätt att ta fram content som verkligen är kasst
Det kan vara tufft att hålla på med content marketing, inbound marketing och allt vad det heter. Om du tillhör de som har tröttnat på att kämpa med alla kvalitetskrav och höga förväntningar så vill jag bara säga att jag förstår dig så väl! Det finns ju så mycket annat att lägga tiden på.
Men det finns en lösning! Dra ned på ambitionerna att göra riktigt bra content så får du tid och pengar över till att göra roligare saker. Varför inte en traditionell reklamkampanj utan tydliga mål eller konverteringar. Nu snackar vi!
För att hjälpa dig har jag tagit fram en lista med 11 bergsäkra sätt att tråka ut dina läsare. Du kan tacka mig senare – låt oss köra på!
1. Slarva med hantverket
Ordentlig struktur, läsbara meningar och ordentlig korrekturläsning är helt klart överskattade faktorer. Bättre att snabbt skriva ned det och sedan trycka på publiceringsknappen. Dina läsare kommer ändå bara att scanna – varför slösa tid på att få till texter som faktiskt fungerar?
2. Fokusera på en enda sak
Strunta i den där gamla tanken att en text ska leverera på flera plan. Vem har tid att tänka budskap och läsarnytta. Bättre att fokusera på en enda sak – jag röstar på SEO. Om vi bara trycker in rätt keywords så löser sig säkert resten.
3. Sälj först – fråga sen
Vi är ju faktiskt här för att tjäna en slant. Allt det där med att utbilda och inspirera målgruppen får inte stå i vägen när vi ska prata produktfördelar och specifikationer. Och så måste vi få med pris och leverans i samma text. Vi får aldrig glömma bort de visa orden Alec Baldwin yttrade redan på 80-talet: Always be closing!
4. Gör språket svårt
Här på firman har vi massor med egna uttryck och förkortningar. För att inte tala om att det finns en mängd specialtermer som knappt alla i branschen begriper. Om vi tar med dem så kommer alla att förstå att vi verkligen vet vad vi talar om.
Dessutom blir vi av med alla dem som inte fattar något alls. Det är säkert det som menas med att diskvalificera målgruppen tidigt.
5. Felaktig information
Det är jobbigt att uppdatera allt vi har på nätet hela tiden, så vi skippar det. Det gör väl inget att länkarna i texten går till produktsidorna som slutade gälla för ett par år sedan. Eller att det inte riktigt stämmer att vi har levererat till just den kunden – vi lyckades ju nästan få till affären.
6. Prata med alla på en gång
Just vår produkt vill ju faktiskt alla köpa, så därför behöver vi inte hålla på med sån där målgruppsanalys och segmentering. Och några personas har vi inte tid med. Vår målgrupp är alla och allt content vi gör ska tala till precis var enda en – basta!
7. Skippa starka berättelser
Något du verkligen ska undvika i ditt innehåll är berättelser om människor. Det vet vi ju sedan gammalt att starka stories är ett effektivt sätt att skapa intresse och engagemang. Så det går bort. Fetbort, som kidsen säger. Istället ska du stapla fakta på fakta och hålla dig så långt borta från känslor och mänsklighet som det bara är möjligt!
8.Håll det vagt
Att tycka något eller dela med sig av verklig kunskap tar tid och kraft. Ifall du istället håller att content vagt och undviker att gå på djupet blir det både ointressant och lätt att göra. Så håll dig till sånt alla andra redan har sagt och tillför inte något av eget värde.
9. Säg allt på en gång
Ja ja, vi vet allt det där om att kunden gör en köpresa och behöver förflyttas från uppmärksamhet till undersökning och sedan vidare fram mot ett köp. Vem har tid med sånt? Det är ju mycket effektivare att vi säger allt vi vill säga i en enda artikel och låter läsarna själva hitta det de söker efter.
10. Håll inte vad du lovar
Lova gärna guld och gröna skogar i rubriken, men slösa inte tid på att leva upp till det. Klickfiske är en underskattad sport, och egentligen gillar läsarna att bli lurade av en riktigt saftig rubrik som inte motsvarar vad texten egentligen handlar om.
Jag menar, hur stor är risken att de faktiskt blir arga?
11.Prata mest om dig själv
Om vi är helt ärliga blir det ju rätt trist att prata utifrån målgruppens perspektiv hela tiden. För att inte tala om hur ansträngande det är. Det är roligare att prata om hur vi har det på firman, eller ännu hellre om sig själv. Så gör det. Dra några kul stories från ditt rika liv, så får väl den som läser sluta om de inte gillar det. För vem vill egentligen inte höra om när ni var på kick off.
Vad du ska ta med dig
Egentligen är det ju precis tvärt om – alla de här tipsen ska läsas som motsatser. Självklart ska du satsa på såväl hantverket som på att ha rätt information, och på att både dela upp målgruppen och skapa content utifrån deras köpresa. Jag hoppas att du fått några verkliga insikter mitt i genomläsningen av de här icke-tipsen.
Jag har ett sista, helt allvarligt menat, råd:
Ta hjälp av ett proffs!
Att producera riktigt bra innehåll kräver både planering och duktiga producenter. Du har säkert bägge delarna, men ofta kan det behövas lite hjälp utifrån för att få verklig styr på det. Ifall du vill förbättra ditt företags arbete med content eller inbound marketing kan jag hjälpa er – med allt från utbildning till genomförande.
Jag har stor erfarenhet av att hjälpa fr.a B2B-företag att jobba mer effektivt med sin marknadsföring. Jag kan hjälpa dig att få en bra start på ditt nya arbete.
Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.
Pingback: Katarina Hjertstedt
Pingback: admin