Jobbar du med content eller inbound marketing? Ifall du inte har djupa insikter om din målgrupp så kommer du inte att lyckas. Här kan du läsa om fem anledningar till varför bra koll på de du vill sälja till är avgörande
Jag skrev nyligen om hur man gör en målgruppsanalys, läs gärna den artikeln om du inte gjort det. Anledningen till att jag gjorde det är att kunskap om sin målgrupp är en av de viktigaste delarna av marknadsföringsarbetet. Vilken målgrupp vi väljer ut påverkar praktiskt taget alla delar av vårt arbete – från vilka budskap vi tar fram och vad vi gör (aktiviteter och innehåll) till var vi gör det (olika medieval) och inte minst de mål vi sätter upp. Oavsett varför vi bedriver marknadsföring så påverkas allt vårt arbete av målgruppen vi väljer.
I den här artikeln går jag mer konkret in på varför målgruppsinsikter är väsentliga om du jobbar med content eller inbound marketing. Jag har valt ut fem anledningar, men det finns förstås fler.
Lär dig att göra bättre innehåll i text, video, ljud och bild – Köp Contenthandboken
Vad som är viktigt för dem
I de flesta företag utgår vi från att det är vår produkt eller lösning som köparen tycker är viktig, men så är det förstås inte. Det som har betydelse för en köpare är om det vi levererar kan lösa ett problem eller skapa en möjlighet. Vad vi producerar är underordnat.
Detta betyder att om vi inte känner till de utmaningar eller möjligheter som finns för en konsument eller ett företag så kommer vi att prata produktfördelar när kunden letar efter lösningar. Det klassiska exemplet i marknadsföring är att kunden inte köper borrar, den köper ett hål (där hen kan sätta in en krok och hänga sin tavla på).
Om vi inte har djupa insikter om vår målgrupps problem och möjliga utvecklingar så kommer vi aldrig att kunna ta fram innehåll som berättar detta på ett sätt som kunden tycker är intressant, som matchar sökningar på nätet eller frågor i sociala medier mm.
Vilka frågor de har
Vi behöver bli ännu mer konkreta än att undersöka deras problem. I nästa steg behöver vi ta reda på vilka frågor de ställer, hur de beskriver sin situation och vilka lösningar de tror fungerar.
Att ta reda på vilka frågor vår målgrupp faktiskt ställer och sedan svara på dem är ett av de mest effektiva sätten att bedriva content eller inbound marketing. Det slår allt annat du kan producera innehåll kring med hästlängder. Men för att kunna ta fram den här sortens content måste du verkligen prata med din målgrupp så du kan höra vad de vill fråga om.
Detta är en av orsakerna till varför intervjuer med kunder och möjliga kunder är så värdefulla – oavsett om de är korta eller långa, djupa eller snabba – de ger oss en chans att få höra vilka frågor målgruppen har istället för att anta att vi redan vet det.
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
Hur deras omgivning ser ut
Ingen – varken en konsument eller ett företag – existerar i ett vakuum. Tvärtom påverkas vi alla hela tiden av förändringar och situationer i vår omgivning. För att kunna skapa innehåll som är relevant för vår målgrupp måste vi ha insikter i vad som händer i vår målgrupps värld.
Detta kan innebära att t.ex ha koll på allt från trender och subkulturer till samhällsutveckling när det gällerkonsumenter. Och för den som säljer till företag gäller det att ha koll på branschutveckling, transformationsprocesser och strategiska prioriteringar. Oavsett målgrupp riskerar vi annars att skapa innehåll kring något som varken är relevant eller prioriterat för mottagaren.
Vilka hinder vi kan råka ut för
En sak som är lätt att glömma bort i målgruppsarbetet är att undersöka om det finns frågor eller faktorer som talar emot oss som möjlig leverantör av en vara eller tjänst. Detta kan bero på en mängd olika saker – uppfattningen om oss som företag, tidigare erfarenheter, lösa rykten eller att ett område som hittills inte varit så viktigt plötsligt blir avgörande.
Om vi inte har koll på dessa hinder hos vår målgrupp så kommer vi att fortsätta producera innehåll fast vi inte har någon möjlighet att lyckas. Då är det bättre att adressera hindren, eller genom t.ex utbildning skapa en annan uppfattning.
Vilka kanaler de finns i
Detta är en mycket viktig fråga, som tyvärr ofta glöms bort. Det är så frestande att bestämma kanal utan att först bry sig om att ta reda på om vår målgrupp för det första befinner sig där, och för det andra vill ta del av vårt innehåll där. Ett klockrent exempel på när det går fel är de myndigheter som förra året satsade stora pengar på podcasts utan att ta reda på om de hade någon publik där.
Genom att kartlägga vilka kanaler och medier som vår målgrupp använder kan vi rikta våra budskap, göra rätt annonsköp samt skapa engagemang och dialog. Detta istället för att göra val utifrån vad vi tror eller tycker borde fungera.
Personas gör målgruppen tydligare
När du väl har undersökt din målgrupp och ska börja skapa content så finns det ett verktyg som kan hjälpa dig bli mer effektiv – att du tar fram personas för dem. En persona är en personfiering av din målgrupp, eller ett segment av den, och den hjälper dig att rikta ditt innehåll mot en tydlig mottagare.
Det finns många sätt att ta fram personas, jag skulle rekommendera dig att titta närmare på HubSpots mallar och process.
Jag har även skrivit en del om personas tidigare, bl.a om några vanliga missar man kan göra i arbetet.
Vad du ska ta med dig
Att undersöka din målgrupp och skapa personas kommer att hjälpa dig göra content/inbound marketing mycket bättre. Du kan leverera rätt budskap, svara på viktiga frågor och göra det i rätt kanaler och medier. Dessutom lär du dig mer vartefter du tar och fram och sprider ditt content, t.ex vilka format som fungerar bäst, och detta kan du använda för att ytterligare utveckla dina målgruppsinsikter och personas.
Det är alltid en klok investering att undersöka målgruppen.
Ett sista tips…
Ta hjälp av ett proffs!
Vill du förbättra ditt företags målgruppsarbete eller sätta igång det? Oavsett om ditt företag redan jobbar med content/inbound marketing eller vill göra det så kan jag hjälpa er med det här och mycket annat så ni kommer igång ordentligt.
Jag har stor erfarenhet av att hjälpa fr.a B2B-företag att jobba mer effektivt med sin marknadsföring. Jag kan hjälpa dig att få en bra start på ditt nya arbete.
Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.
0 kommentarer på 5 skäl varför du måste du ha koll på målgruppen i din content marketing