LinkedIns stora utmaning

I veckan kom nyheten att LinkedIn nu har över 400 miljoner användare. Men trots denna imponerande siffra brottas yrkesnätverket fortfarande med ett stort problem, användarna är där för sällan och tillbringar för lite tid när de väl besöker det.

Det råder ingen tvekan om att LinkedIn har vuxit snabbt de senaste åren. I den senaste kvartalsrapporten från LinkedIn fanns följande bild med:

LI metrics

Där kan vi se att ökningen sker på tre sätt – antal medlemmar, antal medlemmar som besöker nätverket per månad och antalet sidor de tittar på. Detta är goda nyheter för LinkedIn. Den första siffran har varit stadigt växande de senaste åren, men de två andra har inte alls varit lika positiva. Och vad graf två säger är att det egentligen enbart är en av fyra medlemmar av LinkedIn som gör ett besök varje månad.

Tittar vi på Internetstiftelsens försläpp av Svenskarna och Internet 2015, som just handlade om sociala medier, kan vi se ungefär samma bild:SoI LI 2015

22% av svenska internetanvändare använder LinkedIn någon gång (att jämföra med Facebooks 70%) och bara 2% gör det dagligen. De flitigaste besökarna är kvinnor 36-45 år och män 26-35 år. Sedan är detta givetvis mycket branschberoende.

En undersökning som e-marketer publicerade för något år sedan tittade närmare på hur lång tid vi spenderar på olika sociala nätverk per månad:
averagedailytime

Som du kan se dominerar Facebook även här. Till och med den grupp som lägger mest tid på LinkedIn, 45-60-åringar med över 11 minuter lägger nästan 40 minuter på Facebook.

Så slutsatsen blir att LinkedIn växer, men om man vill få upp siffrorna för såväl aktiva användare som tid spenderad där måste man jobba vidare.

Vad LinkedIn gör

Och detta är förstås LinkedIn mycket medvetna om. Mycket av det arbete man lagt ned de senaste åren har just handlat om detta. Genom att bjuda in Influencers som bloggar, att ge alla medlemmar möjlighet att själva blogga och göra postandet både lättare och mer interaktiva (för ett par år sedan kunde du varken gilla eller kommentera på LinkedIn).

Man jobbar även mycket med sina appar för olika syften, även om jag tycker man har långt kvar där. Vill man få fler besök och mer tid lagd är det via mobilen detta kommer att ske.

Ett tredje sätt är att integrera kunskapsdelning på plattformen. LinkedIn äger Slideshare sedan flera år och har på senare tid knutit det närmare moderskeppet. I våras köpte man den stora utbildningssajten Lynda, där det finns en mängd on-linekurser i många olika ämnen.

Vad ska du göra

Mitt tips till dig som jobbar med sociala medier för företag och organisationer är att titta närmare på LinkedIn som en plattform för att nå fler intressenter. LinkedIn saknar inte kapital eller muskler, och jag tror de kommer att satsa ännu mer på att öka besöks- och användningssiffrorna under 2016. Detta kan vara en bra tid att bygga en närvaro där, inte minst för att många svenska företag och organisationer fortfarande inte har någon större aktivitet där.

Men detta är förstås enbart om du har målgrupper som finns där. Och det räcker inte med att fokusera på LinkedIn, du måste fortsätta att arbeta med andra sociala nätverk. Här går det inte att förbise Facebook. Det är fortfarande den i särklass största plattformen, och det händer oerhört mycket på den.

Som privatperson behöver du lägga tid på att vässa din profil på LinkedIn, och även utnyttja de möjligheter som finns att posta intressant innehåll, nätverka i grupper och skriva själv om du vill och kan. LinkedIn är en alltför viktig kanal för rekrytering och karriärutveckling för att du ska förbise den.

Vad tror du själv om LinkedIn? Kommer de att lyckas attrahera fler regelbundna besökare som lägger mer tid där? Eller marginaliseras nätverket av andra sociala medier? Lämna en kommentar här nere.

Och om du har frågor och funderingar kring LinkedIn, eller sociala medier i allmänhet, kommentera eller mejla mig. Ifall du behöver hjälp med att vässa eller sätta igång ditt företags närvaro i sociala medier kan jag bistå dig med allt från strategi till innehåll och uppföljning.

0 kommentarer på LinkedIns stora utmaning

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.