Facebook Messenger är idag en av världens mest använda meddelande-appar, med över 700 miljoner användare per månad. Du kanske mest tänker på den som en numera fristående funktion från vanliga Facebook, men för Mark Zuckerberg och hans kollegor är den central för utvecklingen av Facebook-imperiet framöver. Samtidigt är mycket av det som idag finns på ritbordet för Messenger redan verklighet i Kina, via WeChat-appen.
Det var på våren 2014 som Facebook talade om att man tänkte separera meddelande-funktionen från Facebook och bara göra den tillgänglig på Messenger-appen (som lanserades 2011 men inte riktigt tagit fart). Många reaktioner handlade om att användare kände sig tvingade att ladda ned den nya appen, eftersom det inte längre gick att skicka eller ta emot meddelanden alls via Facebook-appen. Andra undrade väl varför Facebook över huvud taget gjorde detta när man hade köpt en annan stand-alone meddelandeapp, WhatsApp, ett par månader tidigare.
Marknadsplats
Vad jag tror få var medvetna om, och kanske fortfarande inte tänker på, är hur omfattande planer Facebook har för Messenger. Den första insikten om detta kom i mars i år på F8-konferensen för utvecklare, när Mark Zuckerberg talade om att den skulle utvecklas till en marknadsplats för tjänster, samt tillåta tredjepartsutveckling. Överföring av pengar skulle börja testas i USA. Det skulle även bli möjligt för t.ex företag att interagera direkt med kunder och andra via Messenger. På samma gång blev det möjligt att inkludera gif:ar och videos i meddelanden.
”As Messenger has grown, we think this service has the potential to help people express themselves in new ways, to connect hundreds of millions of new people, and to become a communication tool for the world,” sade Zuckerberg då. ”Helping people communicate more naturally with businesses will improve, I think, almost every person’s life because it’s something everyone does.” (citat från Wired)
Plattformen
I augusti 2014 rekryterade Facebook VD:n för PayPal, David Marcus, till jobbet som ansvarig för Messenger-delen av företaget. En rätt stor anställning för att bara sköta en statisk meddelande-tjänst. Men med Marcus ombord började utvecklingen snabbt rulla på, och presentationen på F8-konferensen var ett av de första bevisen på detta. När Wired intervjuade Marcus hösten 2015 beskrev han Messenger som nästa stora plattform, och det är just det som Facebook håller på att skapa. En plattform för sina användare som ska vara flexibel nog att sköta allt från kontakter mellan vänner till e-handel och en mängd servicefunktioner.
För Marcus handlar det om att förändra beteenden. Han menar att hur vi ser på mobiler inte har förändrats trots smartphone-genombrottet. Vi trycker fortfarande på knappar för att ringa, vi har en telefonbok för kontakter, och appar för meddelanden och så vidare. Han talar om detta som app-centriskt, inte människo-centriskt. Ambitionen med Messenger är att skapa ett pågående flöde, en tråd, för alla relationer. När du behöver den finns tråden där, redo att använda. Det Marcus ser framför sig är trådar, enkla kontakter, för allt. Oavsett om det är bankärenden, shopping eller boka flygbiljetter. Och användarna ska inte behöva byta app eller skärm oavsett vilka kontakter de ska ha med ett företag. Kvitton, kundtjänstärenden och leveranser – allt ryms i ett flöde på Messenger.
Ledaren finns i Kina
När man läser intervjuer med Mark Zuckerberg och David Marcus låter de visionära och de målar upp en spännande utveckling. Men egentligen beskriver de något som redan existerar – bara inte i Nordamerika och Europa. För de allra flesta kineser är mycket av Facebooks visioner redan vardagsmat. De använder appen WeChat, eller egentligen den ursprungliga kinesiska versionen Weixin. WeChat har runt 600 miljoner användare i Kina. Förutom att de kan använda den för video- och textmeddelanden så stödjer appen även e-handel, överföring av pengar, taxibokning och medlemsskap i lojalitetsprogram. En jämförelse av olika meddelande-appar som L2 gjorde ser ut så här:
WeChat är första kolumnen, därefter kommer Line, KakaoTalk, Snapchat, Facebook Messenger och WhatsApp. Uppställningen visar tydligt hur långt före WeChat ligger.
Det finns även andra funktioner, som Moments – ett sätt att dela nyheter och länkar – samt spel. 15% av användarna spelar spel i minst 10 minuter per dag. Du kan också använda WeChat för att söka jobb eller leta bostad, skaffa en date eller donera pengar till välgörande ändamål.
I nuläget ligger alltså Facebook rätt rejält efter WeChat, men den plattform som Daniel Marcus byggt upp gör alla de här sakerna möjliga att rulla ut. Inte minst eftersom tredjepartsutveckling av funktioner är möjlig. Facebook behöver inte komma på alla tänkbara optioner själva.
Vad betyder detta för företag?
1. Det är dags att se över om ni ska erbjuda kundtjänst via Messenger. De viktigaste frågorna där handlar om resurser och effektivitet.
2. Reflektera över om Messenger är relevant som säljkanal. Min tes är att detta är mest relevant för B2C-företag som redan har e-handel och en digitalt van målgrupp.
3. Om du säljer tjänster, inom allt från städning till rekrytering, tycker jag det är värt att titta närmare på Messenger. Erbjuder den ett gränssnitt som det går att göra affärer i.
2016 – Messengers år
Under nästa år tror jag vi kommer att få se en hel del utrullningar av olika funktioner på Messenger. En del kommer säkert att testas i begränsad form, som de tidsbegränsade meddelanden som bara finns i Frankrike just nu. Andra kommer säkert att sättas igång brett. I USA finns redan möjligheterna om än i begränsad form med penningtransaktioner, frågan är hur lätt det är att få till stånd inom EU. Annat, som spel, kundtjänst, jobbsök med mera, kan mycket väl bli en del av vår tillvaro under nästa år.
Finns då inte chansen att WeChat, som ju redan har allt detta på plats, tar över ledartröjan i resten av världen också? Appen finns redan tillgänglig i sin engelska variant, men då med mycket mindre funktionalitet. Det har även gått trögt för den att bli stor utanför Kina eller kinesisktalande i andra länder. Det kan mycket väl fortsätta att vara en faktor.
Min gissning är på Facebook, och att vi kommer att använda Messenger betydligt mer i slutet av 2016 än vi gjorde i början av året.
Har du frågor eller funderingar kring Messenger eller Facebook i allmänhet, lämna en kommentar här nedan eller mejla mig. Och om du vill ha hjälp med ditt företags arbete i sociala medier så kontakta mig. Jag kan bidra med allt från inledande workshops och strategier till uppföljning och utvärdering.
0 kommentarer på Facebooks planer för Messenger